Alltid lika kul med sammanbrott inför publik 

Standard

Idag har fis och jag haft en riktigt jobbig dag. Det har varit den ena sammanstötningen efter den andra; ät din mat, ta bort dina fötter från din systers huvud, bit mig inte, släng inte gurkan på golvet… Vad vi än gjort har det blivit tjat för döva öron. 

Räddningen var att farmor skulle komma så snart hennes mittpådagengrej var klar. Jag hoppades på ett, på två, på… vid tre började jag misströsta. Strax innan 16 var hon här, det hade dragit ut på tiden. Vid det laget var jag på bristningsgränsen. 

Det tog en halvtimma med lock, pock, hot och mutor att få på treåringen kläder för att kunna gå ut och gunga. Jag tog sen strumpan till affären för att fixa lite praktikaliteter. 

Middagen gick trots allt bra, kvällen gick bra. Nattningen av strumpan gick bra. Nattningen av lillfis… ja vad ska man säga? Han ska sova senast 20. Nu är klockan 22 och han är vaken. Turerna kring kan vi ju hoppa över. 

Mitt i brast det för mig.

Jag har skällt på min son inför farmor på ett sätt som gör att jag känner mig undermålig som förälder. Min trötthet och frustration har brutit igenom både en och fler gånger. Jag vill inte behöva visa folk det. 

Till slut stod jag här och bara grät. 

Till slut måste hon åka. Sen dess ligger vi i soffan och kollar på en (halvkass) version av svansjön på Netflix. Det är jättemysigt att ha honom så nära men jag hade behövt honom i säng vid 20 som normalt. Han har fått flaska och filt, jag hoppas så han släpper efter. 

Maken kommer så småningom. 

Ett svar »

  1. Know the feeling…
    Skickar lite styrka och tålamod (inte för att det råder något överskott här just nu, i och för sig…

    Gilla

    • Tack det värmer! Vid 2230 hade han till slut däckat och sover nu tryggt i sin egen säng. Sluttampen här var väldigt mysig, nära inpå och tecknad film – men tyvärr är huvudvärken kvar.

      Hoppas du får ork själv att hålla ut 💚

      Gilla

  2. Det där med flaska. Hur gammalt är barnet? Flaska är ju en sorts konstgjord amning. Har två (nu stora) barn, och båda har tydligt uttalat att de inte ville ha välling, båda innan de fyllde tre år. Trots att det är sju år mellan dem, sade båda tvärt nej en dag, och förklarade att ”det är smulor i vällingen”.

    Vanlig mat därefter, och laktosfri fil eller yoghurt som kvällsmål.

    Jag föreslår att du lägger ner flaskan, ger något som barnet blir mätt på (kan även vara gröt, kräm eller annat) som kvällsmål och hittar en bra sovmysrutin som inte har med mat att göra. Något egentligt sugbehov har inte barn äldre än 18 månader, så på den punkten behöver man inte ha dåligt samvete.

    Gilla

    • Ja den där flaskan borde fasas ut… han är tre. Men det tar vi nån annan gång. Det är förresten inte välling utan ersättning så egentligen är det mest ett glas varm mjölk 🙂

      Gilla

      • Jag kan inte se att den där flaskan spelar roll. I en värld då allt är lite extra stökigt i kropp o knopp må det väl vara hänt med lite extra trygghet. Jag kan säga att min R somnar gott utan flaska som de flesta i hans ålder 😉

        Gilla

    • Om det är ok att tycka till, så skulle jag säga att det inte känns nödvändigt att fasa ut flaskan i en jobbig fas. Ta det så småningom när läggningarna är lugnare. Det är säkert enklast för både er vuxna och lillkillen:-)
      Och att barn inte har något sugbehov efter 18 mnd har jag aldrig hört förr, och då är jag aktiv medlem i amningshjälpen..
      Hoppas det går bättre snart!

      Gilla

      • Man får alltid tycka, sen om jag håller med eller inte är något annat 😉

        Vi får från många håll (bla BVC) att vi borde fasa ut. Men än så länge är flaskan den där extra tryggheten och mysfaktorn så vi ids inte. Han mår bra av den.

        Gilla

  3. Jag tolkar det som att du funderar på flaskeriet. För mina barn blev det bättre när det smakade bra (fruktyoghurt, fruktträd, keso/cottage cheese blandat med färska bär eller fruktkräm). Dessutom blev de mätta. Ersättning, eller som du skriver, varm mjölk, mättar nog inte en treåring. Allt gott önskar jag dig!

    Gilla

Lämna en kommentar