Trött på dömande skräp

Standard

Jag är evinnerligt trött på den här skitartikeln som dyker upp över hela Facebook just nu. 

Kommentarsfälten flödar över av Duktiga Föräldar (mest kvinnor of course) som dömer ut alla som har behov av egentid för att fungera som förälder. 

Det är väl de som bara ger egenodlad ekologisk mat tillagad från grunden i en steril miljö och anmäler oss andra som gillar burkmat och micro till socialen.

Vi älskar inte våra barn tillräckligt mycket.

I ett forum ställdes frågan ”men varför är det provocerande? Det kanske är för att ni känner er träffade? Dags att ändra på något då?”. Ja det tro FAN att jag känner mig träffad. De dömer ut mitt föräldraskap och min kärlek till mina barn baserat hur många timmar hen är på förskola. Vad vet de om min psykiska hälsa? Om mitt barns gråt efter sina kompisar? Om min sons behov av att vara individen lillfis och inte storebror lillfis som måste anpassa allt till vrålapan? 

Varför ska alla ha så fruktansvärt mycket åsikter om val som andra gör? Alla gör sitt bästa. Smaka på det, sitt bästa. Sen har alla olika filosofier, kan man inte bara acceptera det? Vi funkar olika? 

Krönikören skriver ” (…) Två barn som vi vill lära allt vi kan. Vi vill att våra barn ska kunna relatera till minnen som till exempel varm nyponsoppa hemma i soffan när dom var sjuka. Inte en Alvedon och en tuff dag på förskolan.” Men ärligt. Att skicka sjuka barn till förskolan och ha behov av en stund för sig själv är väl ändå inte samma sak? 

Hur många förälder ljuger för förskolan om schema och dyl för att ”slippa umgås med sina barn”? De flesta jag känner böjer sig baklänges för att pussla ihop vardagen så barnen inte behöver vara borta längre än nödvändigt. Man jobbar in lunchen och flexar ut tidigt för att handla innan hämtning så barnet får kvalitetstid hemma istället för tröttsammanbrott i affären. 
Jag har fört gräl på flera olika fronter idag och jag orkar inte mer. Vad sägs om den här kommentaren? Det är en livsstils acessoar det som allt annat. Fast valpar och kattungar lämnas till djurhemmet eller säljs på blocket när man tröttnat efter 6 månader. Några önskar nog att den möjligheten fanns med ungarna också! 

Skuldbeläggande är inte konstruktivt. Ytterst få myglar, resten gör ta mig fan sitt bästa. 

EDIT: en av de klokaste människorna jag känner påminner mig om hur vanligt det är att föräldrar faktiskt behandlar förskolan som barnvakt. Men de kommer aldrig läsa sånt här och jag tror ändå den stora massan består av folk som gör sitt bästa med ett ständigt dåligt samvete. Då blir ständiga fördömanden sten på börda.  

18 responses »

  1. Fy 17 vad provocerad jag blir. Jag erkänner; mitt barn har säkert varit kvar på föris/fritids 10 ggr på 8 år när jag varit hos gynekologen/tandläkaren/haft egentid. Å andra sidan har jag nog ordnat tidigare hämtning/hem med kompis minst 10 ggr per år trots att jag varken kan flexa eller korta lunchen. Varför tror man att föräldrar inte vill umgås med sina barn? Och varför tror man att barnen inte har det toppen på föris/fritids? Varför väljer man inte att tro att de allra flesta gör så gott de kan?
    (Och om någon inte vill/kan/orkar umgås med sina barn på heltid så kan det ju hända att barnen faktisk har det riktigt bra/kul/tryggt på föris, i en del fall bättre än hemma)

    • Jag håller helt med. Vi böjer oss baklänges för att vår son ska få så korta dagar vi kan – vi jobbar in luncher, hoppar över raster och flexar. Min upprördhet kanske är för att JAG får mitt dåliga samvete påspätt? Men samtidigt – om alla andra struntar i alla andra blir världen en enklare plats.

  2. Som icke-förälder blir jag helt matt av somliga föräldrar. Så jävla dömande och besserwissriga. Tur att inte alla är så. Men jag blir så perplex av att de liksom inte kan ge fan i att lägga sig i (och döma) andra föräldrars föräldraskap. Helt galet…

    • Mamma maffian är otroligt aktiv, verbal och för det mesta jävligt dömande. Du skulle se vilka påhopp Camilla Läckberg fått för att hon inte tror på sk nära föräldraskap… wow.

  3. Jag håller verkligen med dig! De som skulle känna sig träffade av åsikten läser antagligen inte eller läser och skiter i det. Det är vi andra som fixar och trixar in absurdum redan nu som känner oss träffade. För att vi inte ”väljer” bort hela övriga tillvaron för att vara med våra barn. Och jag blir också enormt provocerad över det hon skriver om att ”utmattning är normalt, men det ska inte gå ut över barnen”. Nej, precis. Det är kanske det vi som lämnar våra barn på förskolan för att få sova några timmar tillsammans med den nya bebisen efter många sömnlösa nätter förtvivlat försöker få det till att det inte ska göra. En förälder som kraschar in i väggen har inget barn glädje av!

    • Min lillfis har knappats mått bra av att vara hemma med mig de här månaderna. Jag har varit trött, frustrerad, orkeslös, ledsen och otillgänglig (strumpan har varit ivägen)… då undrar jag om inte lek med kompisarna hade varit bättre. Det är klart min utmattning går ut över honom!

  4. Vi jobbar båda 80% för att få mer tid tillsammans, tycker ändå att sonen har långa dagar på förskolan. Gör det också för att vi ska orka, dålig sömn och pusslande i 6 år tar ut sitt pris, tid är också pengar. Lever hellre snålare för att få ihop pusslet. Egentid är så viktigt för att kunna vara en bättre förälder med mer närvaro och energi när du är med barnet. Om du inte tar hand om dig själv hur ska du räcka till för andra. Jag lever på en träff med kompisarna i många månader framåt. Många barn älskar sin förskola, personal och kompisarna.

    Tack för bra blogg!

    /Susanne

    • Tack Susanne!

      Min väninna berättade hur ofta folk tar ledig från jobbet men ändå låter ungarna går heldagar på fsk. Det är ju helt jäkla galet! Men merparten av oss andra kämpar ju oss blå.

      Jag hade bättre förstått om ilskna krönikor hade kommit från fsk personal men ofta är såna här inlägg – och ffa kommentarerna från andra Duktiga Föräldrar.

  5. Vet du, det är en sak som är himla skön här i England, man får lämna barnen på dagis när man är ledig. Man får gå och klippa sig, handla, träna ja göra vad sjutton man vill. I måndags lämnade vi våra barn på dagis och jag och min man käkade brunch på stan och spelade squash. Det betyder inte att vi inte vill vara med våra barn. Däremot så tror jag att några timmar tildammans utan barnen stärker vårt förhållande och på så sätt gagnar barnen. Dagispersonalen önskade oss en trevlig dag och vinkade av oss.
    Jag jobbar just nu ett lite märkligt schema med >200 jobbtimmar över 3v (varav en vecka med nattskift) för att sen ha en vecka ledigt. Inte 17 har jag barnen hemma hela den veckan, de skulle ju bli tokiga! Bägge rusar in på dagis för att leka på måndagsmorgonen, de gillar att vara där med sina kompisar!

  6. Kom på en sak till…
    Sen är det ju faktiskt inte alla som har jobb där det är enkelt att vara hemma med sjukt barn. Självklart skickar vi inte våra sjuka barn till föris och vi håller hårt på magsjuke-karens men visst har det hänt att ett lite hängigt av oklar anledning barn har gått på dagis. Om jag inte går till jobbet jan det innebära inställda operationer för människor som väntat länge, om min man inte går till jobbet så kan någon få vänta längre på sin cancerdiagnos. Kom inte och säg att jag inte tar mitt ansvar, det är bara så att mitt ansvar sträcker dig bortom mina barn.

    • Vad spännande jobb du och din man måste ha!

      Här hade era barn alla gånger fått vara hemma den lediga veckan – ni jobbar ju inte. Men jag förstår behovet av att andas, jisses vad ni måste vara trötta då.

  7. Fast du är ju exakt lika dömande fast åt andra hållet. Du tycker att det ska finnas förståelse för ditt sätt att vara förälder men ger inget tillbaka stöd tillbaka, det blir ju en omöjligt ond spiral. Du gör så gott du kan i din värld anser du men varför känner du dig så kränkt? Sätt punkt där och låt det vara för det blir väldigt patetiskt att ta så illa vid sig och sen tycka raka motsatsen och anse att det är ok. Ja det är din blogg MEN du som kämpat för att få barn kanske skulle ta dig en tänk till innan du hoppar ut i etern och slår ner på andra för att de inte ger dig en boost som mamma!

    Och det finns flertalet förskolepersonal som skrivit liknande inlägg, du får väl hitta dem med och läsa. Och har man inte jobbat på förskola så har man ingen susning om vad föräldrar gör och inte gör. Är du som förälder ledig ska ditt barn vara ledigt. Förskolan är en arbetsplats som är väldigt jobbig för ett litet barn att vara på, där finns ingen plats att gå undan på, ingen möjlighet till rast från andra barn och absolut ingen lugn och ro. Jag hade velat se den arbetsplats där vuxna hade tyckt det var ok med denna tuffa miljö! Men visst barn idag har allt mer ont i magen och mår sämre – jag undrar vad det kan bero på?

    • Mja möjligen så har jag varit otydlig vilket förklarar din tolkning. Men jag har iaf försökt vara tydlig med att jag tror alla gör sitt bästa oavsett vad det är. Jag dömer ingen för hur de väljer att göra, jag dömer eller snarare fördömer de som har ett sånt starkt behov av att klanka ner på andra. DET är vad jag reagerar på. Är jag då patetisk må det vara hänt. Min blogg, mina tankar och för dagen var detta vad jag tänkte på.

      Om du läste min Edit ser du dessutom att jag blivit påmind (fö av en erfaren fsk pedagog) om hur många föräldrar som myglar. Det är helt förkastligt! Självklart ska den lediga föräldern ha ett ledigt barn, allt annat är galenskap. Det är inte vad jag pratar om.

      Men kommentarer som att de föräldrar som använder sig av förskolan är att likställa med att barnen ses som statussymboler eller djur som man helst gör sig av med när de blir jobbiga – de kommer knappast från en pedagog som beskriver en jobbig vardag.

    • Fast nu pratar du om saker du inte vet faktiskt. På mitt jobb har jag ingen avsatt tid för fika/lunch/toabesök. Jag har en sökare som piper i snitt var 15e minut hela mitt 13timmmars pass (vid räkning häromdagen hade min kollega en sökning var 6e minut!). Mina barn däremot får frukost, lunch och middag på satta tider, det är tyst och lugnt vid måltiderna (ja, jag har sett dem), vill de ta det lugnt kan de gå till myshörnan och läsa böcker i lugn och ro. Min snart 4-åring har yoga på föris och min snart 2-åring har för vana att vara i myshörnan med dina kompisar och de turas om att stryka varandra varsamt över ryggen. Jag tycker det låter se de har en betydligt bättre arbetsmiljö än vad jag har…
      Vad det gäller min ‘lediga vecka’ efter att ha jobbat mer på 3 veckor än vad du troligen gör på 5 veckor så är det inte direkt så att jag går på spa när barnen är på föris. Barnen lämnas senare och hämtas tidigare självklart. Jag försöker hinna ikapp med hemma göromål, tvätta, plocka undan, laga mat (även till frysen så att vi har att äta under de andra veckorna) , ta bilen på service, rensa barnens garderober osv. Dvs allt som inte hinns med de andra veckorna. Jag kan aldrig tro att mina barn skulle ha det bättre med mig då än att vara med dina kompisar. Självklart är det annorlunda när vi har semester!!

Kommentera

