Försäkringskassan släng er i väggen. 

Standard

När man har lagt en plan med föräldradagar och sen sjukskriver sig så försvinner hela planeringen i försäkringskassans system. 

För det mesta, tydligen. 

Min mans hela planering låg kvar trots sjukskrivningen, vilket innebar att han fick utbetalt föräldradagar 25 september, vilket i sin tur innebär att jag inte kan ta ut VAB för samma dagar. 

Shit happens. Det borde väl gå att lösa ganska enkelt, eller? 

Första gången vi ringde in sa de OJ det ska ju gå automatiskt. Det var ett ganska långt samtal som i slutändan och grovt förenklat landade i; Vi fixar det med lite enkel internöverföring.

Andra gången vi ringde in sa de OJ det ska ju gå automatiskt. Nån enkel internöverföring finns inte men vi fixar det här. 

Tredje gången vi ringde in sa de OJ det ska ju gå automatiskt. Sen minns jag inte vad de sa. 

Fjärde gången fick jag en jävla kärring i luren som vägrade berätta för mig vad som stod i ärendet – hon ville baaaraaaaa prata med min man. Att förra handläggaren (eller förrförra?) kunde prata en hel massa med mig sålänge som maken stod bredvid och godkände samtalet brydde hon sig inte om. Hon nästan småskrattade åt mig i luren. Till sist hamnade vi hos en kollega som minsann kunde prata med mig så länge maken gav sitt godkännande. Återigen blev vi försäkrade om att problemet ska lösas. 

Eftersom jag aldrig får nån återkoppling på mina inlagda dagar så ringde jag idag. Igen. 

Hon säger att ”jag ser att det finns journalanteckning men ingen har gjort nåt”. Men suck. 

I det här läget är jag redo att sätta mig på golvet och gråta. Jag har ännu en trevlig och engagerad person i luren – men det är ju helt uppenbart inga garantier för något. 

I slutändan ringer hon tillbaka och berättar att nu är det löst. 

Halleluja. 

Hur många timmar jag väntat i telefonkö och på handläggare för att få löst något som ska ske per definition vete fan. Men nu kan vi beta av det iaf. Tröttsamt. 

»

  1. Ja fy tusan, har också suttit oräkneliga timmar i telefonkö till Fk och pratat med många olika typer av människor som alla säger olika och sällan får något vettigt gjort. De skulle behöva rejäl personalomsättning där. Man ska ha mycket kraft för att orka vara sjuk. Hoppas det flyter på bättre framöver.
    Kram

    Gilla

  2. Precis vad man (självklart inte) behöver när tillvaron är tuff nog ändå… 😦
    Imponerad att du orkade driva fram en lösning! Heja dig! ❤

    Gilla

  3. Det värsta är beroendeställningen man är i. Behovet av att skälla ut dom för extremt dålig service och slänga på luren är stort, tänk om man bara kunde gjort det och sagt att -”ni är usla, jag går till en annan försäkringskassa nästa gång, en som är bättre!” Men det finns ju ingen annan 😩

    Jag hoppas det är slut med sådant krångel nu!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s