Besökstider

Standard

Just nu sitter jag uppe hos min gubbe… Han har haft besök av bästa vännen och av läkaren och är nu helt slut. 

Han vilar ögonen lite och jag pillar i telefonen. Det är gott att få lite närkontakt. 

När vi kom hit såg jag min man ligga blek och halvsovandes på sängen. Sladdar högt och lågt (EKGt). Jag vände i dörren ”och skulle på toa”. Istället gick jag runt hörnet och satte mig och grät. Jag lyckades inte hålla ihop det längre. Alla frågar mig hur jag mår i detta och jag säger att jag inte vill känna efter, jag vill inte veta hur jag mår. Jah vill inte känna de känslorna. Men nu kom det ikapp. 
Som jag förstod samtalet med läkaren sa hon att skadan på hjärtat är allvarlig. Hans vänstra kammar är kraftigt försvagad, han har ungefär halv funktion i hjärtat. Med  mediciner kan mycket av funktion i teorin återhämtas men det är dels individuellt dels handlar det om varför han blivit dålig. Hon teoretiserade kring hans ledsjukdom om det är den som är med och påverkar. 

Humira är medicinen som gör att han över huvud taget kan stå upp/röra sig och hon undrar om den hänger ihop med det hela. Det är ju lite av ett skräckscenario – om de tar bort humiran och smärtorna gör att han inte kan leva ett liv. Vad då lixom? 

De vill ju väldigt gärna veta varför det briserat. Imorgon kommer en överläkare som kommer ha mer att säga. De vill ”skynda på” undersökningarna som Capio lagt beställning på. Men då kan han bli kvar ett bra tag 🙈Hon sa att antingen tar man det polikliniskt men då kan det ta månader eller så tar man det inneliggande ”på ett par veckor”. 
Det hela suger hästrumpa. Men han andas i alla fall bättre. Det visade sig att han hade vätska i lungorna trots allt så efter en dos vätskedrivande mår han lite bättre. 

3 responses »

  1. Nämen oj så jobbigt för er alla 4. Det är svårt det där när en medicin som funkar bra före b sak har trista biverkningar. Hoppas de går rätsida på gubben din snart.

Kommentera

