I-landsgnäll

Standard

För att undvika att gnälla på riktigt tänkte jag ta upp nåt som irriterar mig mer och mer; folks totala oförmåga att stava på nätet. Gaah!

Innan jag fortsätter – självklart kan man stava fel. Jag gör det jämt! Oftast gör jag det för att fingrarna slinter eller att telefonen autocorrectar till något annat än vad jag tänkt mig. Men på somliga är det mer systematiskt utan att dyslexi är involverat. 

Jag får på fullt allvar svårt att följa trådar i facebookforum när positivt stavas possetivt, ens stavas änns, deprimerad stavas dipprimerad, swish stavas swisch… marängswiss ska vi inte tala om och ända förväxlas konsekvent med enda. 

Jag är tyvärr fostrad av en språkfascist eftersom mormor varit svensklärare. Jag gör som sagt många fel själv så jag kastar väl hus i glassten (som maken lyckades få till det häromkvällen) men en själv är väl alltid ofelbar när man klagar på sånt här? 

3 responses »

  1. Samma här, blir tokig! Får även rysningar när folk säger ”asseptera” och ”ijänklien” huuu!
    Har supersvårt att stava fel, det blir ju liksom ett rött streck under ordet som är fel, då måste jag göra om haha!
    Snyggt fixat av maken! 🙂

Kommentera

