Vardagsterrorism

Standard

Jag har aldrig varit speciellt rädd av mig (så länge man räknar bort zombiefilmer, mörker och småkryp) men sen jag fick barn är jag harigare. Jag sneglar ut i mörkret utanför lägenheten med en helt annan skepticism än förut och jag avskyr att somna utan min man. 

Sånt som jag tänker på är, förutom min familjs väl och ve naturligtvis!, hur det politiska läget kommer utveckla sig. Blir det världskrig? Kommer det orangea monstret i väst reta upp Kina eller Korea tillräckligt för en smäll? Kommer SD sitta med majoritet i regeringen efter nästa val? Kommer jorden leva och må bra när mina förhoppningsvisa barnbarn ska bebo den? Kommer nån galen sjukdom bryta ut så alla dör? 

Men jag har aldrig egentligen funderat på terrorism. Det har varit en verklighet för så många i väldigt många år, men här har det inte varit. Nu är det utanför knuten plötsligt. Lastbilen i Stockholm, bombmannen i Manchester igår och misstänkt bomb på Landvetter härom dagen. 

Jag vägrar vara rädd i min vardag. Men hur gör man det? Det är klart att t ex Liseberg en högsommardag lockar inte riktigt lika mycket just nu… Hur tänker ni? 

Kommentera

