Besvikelse 

Standard

Den här mamman kommer inte ut så ofta men ikväll var det dags för efterlängtad och sen länge planerad mammakväll med mat, vin och en massa fniss – lustjakt.se presenterade sina produkter. Bäddat för energipåfyllning!! Finklänning på, bara för att, och lite klackar. 

– – – 

Dagen började dock med en treochetthalvtåring på sitt allra mest treåriga humör. Från första minut var det en kamp att hålla alla sysselsatta och på någorlunda gott humör. Det blev ändå bra till slut, riktigt bra! Med häng hos grannen och hennes härliga kids. Men vägen dit. Herrejävlar. 

Sen vart det rallypåklädning och åka in till stan för skiftbyte; maken fick barn och bil och jag tog vagnen till min destination. 

Väl hemma drabbades maken av treåringen. Jag lär väl få höra imorgon men vad jag förstår var fis på sitt allra värsta humör. Egentligen helt väntat efter en lång dag med massor av lek med nya vänner i alldeles för varmt väder. Men inte mindre jobbigt för det. Jag hade sett till att det fanns Risgröt i kylen, det brukar vara bra nödmat för akuthungrig kille. Jag hade oxå föreslagit att ge ungen en flaska ersättning direkt vid hemkomst. 

Maken ringde mig och var arg. 

Det var minsann ostädat på toa. Fis hade uppfört sig jätteilla och vi borde ha planerat maten bättre!! Va? Men alltså. Toan må ha varit ostädad men idag har jag mest försökt överleva och inte tänkt på toalettstolen. Mat HADE jag planerat men att det inte dög för den lille kan ju inte jag veta på förhand?  Det dåliga humöret och underförstådda anklagelserna gjorde att luften gick ur mig. 

Nog för att vi ofta har jobbiga stunder med fis men just vid utgång brukar vi försöka vara noggranna med att inte sprida det negativa till den som är iväg. 

Visst var kvällen rolig och maten heeeeelt fantastisk. Men det var nåt som var förstört och jag lyckades inte helt ta mig ur det. Jag kände mig lite lurad på min efterlängtade kväll. 

Tjejerna avslutar just nu kvällen med en drink på stan, men jag orkade inte följa med. Jag vill bara sova.

4 responses »

  1. Förstår att din man var stressad. Men sånt förstör så mycket när man är iväg, vilket för småbarnsföräldrar händer alldeles för sällan. Hoppas han bad om ursäkt sen.
    Här är toaletten ofta ostädad. Blir att den städas på helgen.

    • Ja jag förstår oxå, herregud jag hade exploderat hundra gånger om… Men det var just detta med att sprida negativiteten som vi normalt brukar försöka undvika.

      På hemvägen berättade jag för honom hur min kväll blivit påverkad och han bad om ursäkt.

      Normalt sett är det inte så blodigt med toaletten här heller. Det var frustration som spillde över.

  2. Känner så väl igen situationen. Jag är jättekänslig för negativa vibbar hemifrån när det är jag som är iväg. Samtidigt vet jag att jag kan vara värsta kossan när min man ska iväg på nått. Skäms över det och kämpar för att förbättra mig.

    • Vissa gånger är det svårare än andra. Maken var på finfest för ett tag sen och jag var så sjuuuukt bitter. När jag fick glada uppdateringar från honom fick jag tvinga mig att svara nåt trevligt…

Kommentera

