Kontraster

Standard

För ett par dagar sedan körde en buss av vägen och tre ungdomar miste livet. Kids i samma ålder som min systers äldsta. Det blir väldigt påtagligt när man har något att relatera till på det viset…

Idag händer detta i Stockholm och oron ute i världen kommer på något sätt ikapp. I andra länder, inte minst i Syrien, mister folk livet under förfärliga former hela tiden – men det är så avlägset att jag kan blunda. Jag tvingar mig att blunda. Jag vill inte se fler skadade barn. Här hemma kunde det ha varit Varginnan eller Jossan varför   blodtrycket stiger och huvudvärken kommer. 

Samtidigt pågår mina vardagstrivialiteter. 

På väg hem från affären möter jag en tant som pekar på det illvrålande barnet som går 30 meter bakom mig. ”Är det ditt barn? Ja men stanna då, han är ju ledsen!!” Jag tar ett riktigt djupt andetag och tänker på den senaste kvartens konstanta bråk, gråt och energiåtgång som en treårings härdsmälta innebär för att kunna komma ens 100 meter och säger så trevligt jag bara kan ”snällt att du engagerar dig men jag lovar att jag har koll på min son så GE TUSAN i att tala om för mig hur jag ska ta hand om honom”. 
Jag vacklade mellan att bryta ihop själv och att ge tanten en smäll. Alternativt båda samtidigt. 

Sen lektes det. Livet var en solstråle igen. Bästa H kom med en liten vän och ungarna röjde på lekplatsen. 

För mycket lek, för lite mat i en envis mage och världen rasade till slut för min lilla slutkörda kille. Han hade haft för kul, lilla hjärtat. Sov du lilla vide en masse, en massa golvsittande kramar och en flaska senare så kom även treåringen till middagsbordet. 

Han somnade som en sten när det var hans tur. 

Lillstrumpan däremot vägrade somna men tant H tog sig an henne och visade vem av dem som var mest envis. 

Utan henne hade jag nog storknat idag.

Jag sitter här och väntar på min gubbe som är på AW i stan. Jag är så trött så jG knappt kan sitta men jag vill se honom i säkerhet hemma, jag vill ha min flock samlad, innan jag kan sova. 

Kommentera

