Kontraster 

Standard

Igår: 

Vi skulle träffat en kompis, barnen och jag, men det blev inställt. Jag blev jättebesviken men det är trots allt sånt som händer så jag tänkte om – varför inte hala iväg oss till Naturhistoriska? Vi kunde vara där lagom till 14 senast och sen åka igen runt 16 och hämta maken. 

Sagt och gjort, jag började klä på oss. 

Då havererade lillstrumpan helt. Hon bara vrålade förtvivlat non stop en timma i sträck. Inget jag gjorde kunde lugna henne… Hon har bajsat som en tok i nästan två veckor, kanske 5-7 blöjor per dag. Den lilla rumpan är nu röd och skinnflådd så jag tror det är vad som drog igång det hela. 

Samtidigt gick fis in i skitungemode. Han hade haft en för lugn förmiddag (vi skulle ju iväg så vi softade fullständigt) varför han hamnade i understimulerat prutthumör. Samtidigt som jag försökte få tyst på konstant illvrål fick jag försöka hantera bråk, ret, spark, knuff och gap. Det gick utför så kapitalt att jag bara ville fly fältet.

Till slut hivade jag in ungen på rummet och hotade att låsa dörren om han inte stannade där inne tills jag kunnat lugna mig och var redo att släppa ut. 

Stolt morsamoment.

När maken kom hem var jag i upplösningstillstånd. Jag messade honom när du kommer så åker jag! När det kom till kritan blev jag dock hemma med strumpan och han tog fis till Ikea för middag och vallning. Det var inte vad jag tänkt mig, men det är viktigare för allas mående att man kör slut på treåringen så han sover på natten! 

Idag:

Jag fick sovmorgon till 09. Heja! Vid tio åkte maken iväg på några timmars jobb. Under tiden tittade vi på tv, badade lite, pillade lite. När pappsen kom hem åkte vi till en lokal 4H gård för att titta på djur och fika i det fantastiska vädret.

Sonen fick ett bryt när en höna tog hans bulle… stackarn höll den i knät, precis på lagom höjd för en van tjuv. Han hade ju förstås märkt mitt obehag inför de otäcka djuren så det förstärkte det hela. Nej, jag ska nog inte vara med på såna utflykter 😂

Nåja det slutade väl, det fanns en reservbulle för säkerhets skull. Hönsliga tjuvar trodde jag inte på men allt kan ju hända så reserver är bra. 

När vi kom hem tog maken in strumpan och började laga middag. Sonen och jag tog en tur till lekplatsen. Jag frågade honom vill du gunga med mig innan middagen? Och fick det fantastiska svaret nej mamma, jag vill gunga! Logiken är glasklar men vi gick ut i solen!  

Fis förflyttade sig till gungelefanten och jag frågade vart ska du? Jag ska åka med farfar (som alltså dog för runt tio år sen) och vi ska till mormor och morfar med jordgubbar. Då kommer farfar må bra. 

På hemväg sen med barnet som fryser sa jag om du sätter händerna i fickorna så blir de lite varmare. Nej mamma, de ska bli varma hemma. 
Jag älskar barns sätt att resonera.

Middagen var nästan klar när vi kom in. Timingen var fenomenal! Strumpan hade sovit så matlagningen hade varit skönt avslappnad. 

Efter maten började vi så smått med kvällsbestyren. 1910 sov strumpan. 1920 däckade stora. 1930 var här alltså helt tyst… Maken är iväg på bus ikväll så jag är gräsänka – vet inte vad jag ska ta mig till. 

Jag är lugn och avslappnad. 

Jag har haft en skitbra dag!

Men jag saknar choklad. Varför finns här ingen choklad? 

Kommentera

