Gott slut och Gott nytt! 

Standard

Ja det här året… sammanfattningsvis ett av de värsta och ett av de absolut bästa i hela mitt liv.

Jag sitter just nu i fåtöljen med lillstrumpan vid bröstet. Fis leker på sitt rum med köket han fick i julklapp. Rätt vad det är kommer han ut mamma, jag lillar inte när de skjuter smällare!! Maken pillar i köket och förbereder nyårsmiddagen. Min familj.

Året för mig började med öroninflammation och inläggning på akuten för att få dropp. Jag mådde så dåligt så dåligt så dåligt… jag räknade sekunder och minuter snarare dagar och veckor. Jag misströstade stort, varför gjorde vi det här? vad kommer fis komma ihåg av sitt andra år – en sängliggande och illamående mamma som bara säger nej? 

Graviditeten är fö fortfarande ett obearbetat hål. På kontrollen på BVC tickade jag av tillräckligt många markörer för förlossningsdepression för att vår tant satte mig på observation även om jag inte kvalar in ”på riktigt”. 

Det fanns lättnader i illamåendet. Lite jobb, lite socialt liv och framförallt lite efterlängtat familjeliv. 

Sen kom bebis.

Lillstrumpan som började livet med att vråla har successivt blivit en otroligt glad, leende och kramig tjej. Hon pratar och sjunger non stop, skrattar så hon kiknar när man kittlar henne. Hela hon lyser upp när storebror är i närheten. 

Vår ettåriga bröllopsdag. Wow. Gift alltså. 

Jag har blivit så Svensson, på ett sätt jag aldrig hade kunnat tro för några år sen – då singel, brustet hjärta, arbetslös och tangerade hopplös. Nu – visserligen ingen villa, ingen Volvo, ingen vovve, men gift med en underbar man, trygg anställning, och två  fantastiska barn. Hur gick det till? Jag är återigen så fantastiskt tacksam.

Tänk hur annorlunda livet hade kunnat blivit om jag inte hade fått det där vikariatet. Om inte slumpen hade gjort att min korridorsgranne hamnat bredvid mig istället för i andra änden av kåken. Om inte vi hade gått och kollat på Hobbit. Om. Om. Om. 

Men det blev.

Undrar vad 2017 har att överraska oss med?

Ta hand om er och ha ett härligt slut och ett lyckosamt nytt 💚

7 responses »

  1. Vilket år du haft! Tur bebisar kommer ut tillslut!
    Å så mycket kul ni har framöver då den lilla blir äldre och kan leka mer med stora!

    Många kramar

    PS. Oavsett om du kvalar in eller ej för depression: BVC brukar ha bra psykologer knutna till sig och de brukar ha låg tröskel för att ta emot någon. Om du orkar och vill: dra nytta av gratis samtal om det finns!

Kommentera

