Tutte vs flaska 

Standard

Vi var hos BVC för den obligatoriska vägningen/mätningen här i veckan. Resultatet var lätt nedslående. Hon är stark, pigg och en solstråle! Men hon har knappt växt på längden sen sist och gått upp 400 gram bara. 

Redan förra gången ville BVC att vi skulle börja tillmata men jag ville inte. Jag ville ge brösten chansen att jobba men tyvärr  ville det sig tydligen inte så nu är det till att hala fram flaskan. 

Jag vet inte hur jag känner.

Jag vet verkligen inte.

Fis fick ju kompletterande flaska från start nästan men trots det ammade vi i nästan 19 månader. Och han blev rätt bra ändå. Så jag har ju väldigt positiva erfarenheter av flaska. Det har jag ju.

Men det svider att inte räcka till. Jag försöker reda ut hur ofta jag ska ge flaska och i hur stor mängd. Igår fick hon 1×60 ml. Idag fick hon först 60 ml till lunch och 80 ml nu på kvällen. Alla tre gångerna har hon sugit i sig det med gusto, trots amning innan, utan att det blivit översvämning av det. Jag tolkar det som att hon behövt vartenda droppe! Och känner mig ännu mer otillräcklig. Herregud är min unge svältfödd????

Ska jag ge ännu mer? Ge en skvätt vid varje amningstillfälle? Fis fick ju 30-40 ml per gång, varje gång. Ska jag göra så nu oxå?

Det hjälper väl inte att BVC sa ”hon är en tålig liten tjej som inte klagat”. Tålig. Hon lider tydligen av mitt föräldraskap.

När jag kämpade som mest med storebrors amning och tyckte livet var tungt fick jag en tankeställare i form av en kär vän som förlorade en familjemedlem. I jämförelse är en mätt bebis inget att tjafsa om. Jag försöker påminna mig om det nu. Det finns värre saker här i livet än att behöva ersättning. 

Men just nu värker hjärtat. 

13 responses »

  1. BVC är generellt inte speciellt kompetenta vad gäller amning! Kolla med amningshjälpen istället, dom har jätteduktiga hjälpammor som man kan rådfråga. Viktkurvan till ett barn somammas kan se annorlunda ut jämfört med ett barn som flaskmatas. Så länge hon går upp i vikt och verkar nöjd så tror jag att amningen räcker.

  2. Min mormor fick fem barn, det äldsta född 1905. Hon kunde inte amma ett enda av dem, utan gav dem alla dåtidens välling gjord på komjölk och vetemjöl. I flaska.

    Min mamma fick ett barn (det vill säga jag själv) och kunde inte amma. Jag är född 1957, och fick en produkt som hette Lemolac. I flaska.

    Jag visste inget av detta när jag fick min dotter 1993, men efter tre veckor var det enkelt att konstatera att amningen inte funkade. Hon gick ner i vikt istället för upp. Jag övergick till Babysemp 1 och fick en mätt baby som ökade fint i vikt.Inte förrän jag började flaskmata, berättade min mamma om hennes mammas och hennes egna erfarenheter av amning.

    2000 fick jag barn nummer två. Jag började med tillägg på flaska redan första dagen, dvs på BB. Det funkade fint. Efter två veckor införde vi napp och matade enbart med flaska. Härliga tider. Pappan kunde ta varannan natt.

    Jag vill argumentera för att det är om du INTE ger tillägg som du inte räcker till. Då klarar du inte av att se och tillfredsställa ditt barns behov. Sannolikt har ditt barn fått för lite mat. Mitt första barn fick DEFINITIVT för lite mat tills jag började flaskmata. Svältfödd? Vad gäller min dotter, så är svaret ja. Absolut. Men jag känner ingen skuld what so ever. När jag förstod vad jag skulle göra, så gjorde jag det. Är din dotter svältfödd? Nej, det skulle jag inte säga eftersom hon ökar i vikt. Behöver hon mer mat? Ja, av allt att döma. men det är en annan sak. yswt (en hälsning från min katt som går på tangentbordet).

    ”Hon lider tydligen av mitt föräldraskap.” Bort med den offerkoftan/det martyrskapet! Du har ammat, vägt, observerat. Och nu är slutsatsen att det behövs mer mat i flaska. Ge det då, och känn stolthet över att du sätter ditt barn före amningsprestigen. Du kan så klart framhärda och enbart amma mot bättre vetande, men hur vettigt är det? Ingen kan säga om du får igång en tillräcklig mjölkproduktion, men vad man definitivt kan konstatera är att det behövs mer näring just nu än vad du producerar. Finns det något beslut som kan anses bättre än att tillföra mer näring?

    /Hon

  3. Mäh, vad var det för jävla kommentar?!
    Din lilla groda är ju en glad skit som jag förstått det, då mår hon bra, med en omtänksam och bra mamma, en likadan pappa och en storebror som kommer bli hennes bästa vän i slutänden. ❤
    Du rockar, du vet det va? Lätt att glömma bort det när man är i typ zombiestadiet av trötthet 😉 Du är bääääääst! Hoppas du får en underbar kväll! Med ett glas vin, lite mys med maken och höra dina barn berätta om hur världen ser ut genom deras ögon.
    Kraaaaaaaaaaaaaam!

  4. Förstår verkligen att det känns kluvet! Om du helst vill helamma så sök hjälp hos proffs för andra råd om BVC är dåliga på det.

    Jag tillmatade ju i typ 1,5 mån och fick då rådet att amma först och sen ge flaska – så mycket som barnet ville och det skulle bli en skvätt över. Enklaste sättet att se hur mycket som bebis vill ha. Då var Beppe bara 1-2 mån men åt ca 90 ml extra varje måltid. Din lilla är ju äldre så jag skulle testat göra minst 120 ml och se hur mycket som äts.

    Kram & pepp!

      • Jag är ju ingen expert, men har en väldigt bra BVC-sköterska. Och det var hennes råd vilket funkade prima för oss. Först bröstet – jag ammade båda sidor varje gång, sen flaska tills han var mätt. Då jobbade han upp både aptit & produktion. Efter några veckor behövde han inte flaska varje måltid.

  5. Tipsar också om Amningshjälpen. Samtidigt som jag anar att du sist prövade allt vad intensivamning, mjökfrämjande drycker, bröstkompressioner osv. Å andra sidan, nu är det ett nytt barn, och bröst som ammar för andra gången. Hoppas det klarnar vad du känner och tror på! Min lilla växte inte så bra heller då hon var kanske fyra fem månader. Då var det dock inget tal om tillmatning utan koll av annat.

    Men mest: Jag är mäkta imponerad över att du lyckades delarna fis så länge! ( Har erfarenhet av delamning i fyra månader samt ett andra barn som helammade. Och min största respekt till er som orkar delamma. BVC pratar ibland om hobbyamning och mysamninh. Jag tyckte dock delamning var det mest krävande av allt jmf med helamning eller flaska på heltid. Då hade vi inte fördelarna av något och nackdelarna med båda. Så vilket jobb du gjorde!)

    Många kramar!

    • Jag hänger på Amningshjälpen oxå men upplever egentligen inte att jag får hjälp. Jag menar, ingen annan kan ju ändå avgöra hur hungrig min dotter är. Eftersom hon sover bra och är stark så är ju hon inte uppenbart i svält. Så hur mkt hon behöver känns som gissningslek…

      Tack ❤

      Kramar

  6. Är verkligen ingen expert men jag fick veta av BVC att vissa barn växer mycket i vissa perioder och andra perioder växer de mindre, som en trappa ungefär.
    Så ibland äter de mer när de växer mycket och ibland mindre när de inte har en lika ”aktiv” växtfas.
    Men alla BVC-sköterskor verkar säga olika.
    Det märks att du är väldigt engagerad i dina barn!

Kommentera

