Julbak och julstök – glutenfritt! 

Standard

Eftersom min lilla kille börjar bli så stor att han förstår att julen är en grej så vill jag göra det ordentligt. Vad ”ordentligt” egentligen innebär har jag ingen aning om, haha, men i det ligger i alla fall att jag vill pyssla och baka med honom. 

När jag tänker efter så handlar det delvis om celiakidiagnosen. Jag vill utforska det glutenfria sortimentet och visa honom att celiaki inte är ett hinder.

Jag hänger därför i forum för föräldrar till glutenintoleranta barn och följer lite bloggar. Det som därmed har hamnat på to do listan är

– pepparkakor; Jag har köpt Frias färdiga deg och den ska vi pilla med idag. Den finns i den glutenfria frysdisken. Min lilla lokala Ica hade den inte men däremot stora Coop.

– lussekatter; i föräldragruppen tipsades det om det här receptet från Ica. (Den innehåller durramjöl så är väl rimligen dessutom naturligt glutenfri?)Det östes lovord så vi måste ju bara prova! Ett annat som fick lovord var detta. Hmmm.

– småkakor; jag gillar ju enkel bakning. Så dessa vill jag prova.

– pepparkakskladdkaka; vem kan motstå? Finns här.

Jag har även hittat en saffrans- och vit chokladkladdkaka. Snålvattnet rinner vid blotta tanken men nånstans får jag väl hejda mig?

Om orken tar slut kommer jag strunta i bakningen och ta ut pepperkaksmuffinsen och lussekatterna från Fria ur frysen, fniss. Det funkar oxå! 

Trevlig advent på er! 

Kommentera

