Filmrecension; suicide squad (OBS spoilers)

Standard

Efter några jobbiga läggningar har vi nu haft två på raken där min stora lilla kille somnat snabbt och enkelt!  Det har ju betytt att vi plötsligt haft kvällen för oss själva. Nåja någorlunda, strumpan är ju vaken. Vad gör man då? Spelar yatzy? Läser Krig och fred? Nä vi kollar på film. Gärna enkel underhållning! Den här gången blev det Suicide squad. 

Plotten; ett gäng skurkar samlas ihop och  the good guys vill få dem att använda sina talanger för rättvisan istället.  

Tanken är god och den är förbenat snyggt utförd! Men det dräller av ologiska plothål… Här kommer ett par exempel och därmed spoilers. 

* varför i hela friden skicka in våra hjältar/skurkar om de ändå har med sig specialstyrkan? Då faller grejen. Fast förstås, filmmakarna behövde folk att skjuta av, jag menar nån måste ju dö i eldstriderna och det kan ju inte vara våra huvudpersoner. 

* uppdraget var att tråckla sig igenom stadens farliga och läskiga gator för att rädda en viktig person. De fightas med fienden, slänger snabba repliker och dör av en efter en. Soldaterna då, förstås. Det hela är ytterst dramatiskt! När de når fram går de snabbt och lätt upp på taket och ringer helikoptern. Eeeh what? Om det var så enkelt att det gick att gå ut på två minuter varför gick Viktiga Personen inte bara ut? 

Ovanpå det är det ett par karaktärer jag inte förstår. En som inte tillför något över huvud taget men som i making of beskrivs som the Id of the team. Va? 

Det som retar mig mest kan jag inte skriva ut för då avslöjar jag för mycket av upplösningen, haha. 

Det känns som att kvinnoporträtteringen är lite fadd. Deadpool såg vi häromdagen och den har en genomgående kaxig ton som är medvetet väldigt-inte-PK men den här lyckas inte riktigt med det. Jag tycker det bara lämnar nåt lite unket efter sig. 

Mitt betyg? 💣💣💣 (av fem) 

Kommentera

