Glad skit som vägrar sova…

Standard

Idag var vi på mammafika igen, trevligt förvisso men jag kände snabbt att jag inte ville vara där. Jag tror den största boven heter ägglossning. Jag är taggig hela tiden, är lättrörd, känner irritationen glida längs ryggraden och tålamodet är kortare än vanligt. Jättekul med andra ord. Hej vardag! Enda fördelen med graviditet (förutom bebisen förstås) är att slippa cykeln. 

Nåväl vi gick dit och det var mysigt, men jag gick tidigt. Jag orkade inte. Lillstrumpan var på gott humör och satt i mitt knä och pratade med världen. 

På eftermiddagen sen slocknade hon som en sten och sov i nästan tre timmar! Jag tyckte att det var jätteskönt, jag kunde ägna mig helt åt storebror, jag kunde bädda rent i alla sängar och dra igång tvättmaskinen, jag kunde tom fixa med middagen och köra diskmaskinen. Produktivt och massa mys!

Big mistake.

Gissa vem som inte tänker somna nu? Hon är på hyfsat gott humör men tänker inte slappna av. Hon har stora klarvakna ögon, hon småskrattar, pratar med allt hon ser (och inte ser, här är mörkt nu) och leker ål i famnen. Jag har provat att vagna henne men efter en lång monolog om vagnens lämplighet som säng bestämde hon sig för att inte vilja stanna kvar där.

Så nu sitter vi i fåtöljen. Jag vill mest bara krypa in under soffan och inte komma ut på några år. Maken snarkar. Han har fruktansvärt ont i ett trasigt knä så det är inte lönt att hålla honom vaken, han kan knappt gå. Men det är sorgligt provocerande att inte få lägga sig samtidigt som någon annan ligger och snarkar sådär. Han hann knappt lägga sig innan han började dra timmerstockar. Skrutt oxå. 

Nåja kvällen var supermysig. Lillfis och jag var ute och gungade innan läggning. Vi sjöng alla visor vi kunde komma på. Han sa till mig nej mamma, inte du. Jag ska ‘ynga säll och trallade sig igenom blinka lilla stjärna. Han avslutade med ett superstolth  mamma jag kunne!! Jag klarade att ‘ynga den! Lilla hjärtat. När jag sen fick uppmaningen att sjunga fick jag betyget bjaaa mamma, du klarade det, du kunne ‘ynga den! 

2 responses »

Kommentera

