Rädslor och nojjor

Standard

Alla föräldrar har saker de nojjar över. Det är normalt och hör lixom till rollen som förälder, jag tror det fortsätter tills man går till sin egen grav haha. Aldrig får man slappna av!

En av mina nojjor har varit att servera fis morötter. De är ju stenhårda! Men hos dagmamman äts det tydligen morötter mycket och gärna – och överlever han det hos henne så gör han det även här. Klarar han morötter så kan han få smaka cashewnötterna oxå, de är ju faktiskt mjukare. 

Jordnötter tror jag att jag väntar med dock. 

Med strumpan funderar jag ständigt på om hon får i sig tillräckligt med mat och om hon får tillräckligt med stimulans. 

Alla har som sagt rädslor och nojjor. Så även jag.

Men en del oroar sig för såna konstiga saker! Alltså konstiga i mitt tycke, MITT sätt att göra och tänka är ju inte det allenarådande enda rätta sättet. (Så högfärdig är jag inte) Men en del oroar sig för att handla på Ica eller ta bussen till mormor på grund av rädsla för smitta. De låter sig begränsas nåt så vansinnigt och jag blir så ledsen å deras vägnar. Observera att jag menar  självklart inte de som faktiskt är sköra – t ex prematurer. 

Om man är skräckslagen så fort man går utanför dörren blir det inte mycket utrymme kvar att njuta av bebistiden. Antingen blir man ofrivilligt inlåst eller så ilar man igenom alla moment utan att njuta av det som faktiskt går.

Det är faktiskt skitmysigt, tycker jag, att ta en kaffe på stan med bebis i ena handen och en bok i andra. 

Jag tror det var min svåger som en gång i världen påpekade att man måste ta sig tid att njuta av guldkornen. Jag är urkass på att komma ut och promenera, men en tur till lokala affären är en perfekt ursäkt för en liten prommis plus att jag slipper bära min shopping eftersom jag har vagnen med. Det är dessutom fasans mysigt att spana på den lilla under promenaden. 

Min syn har alltid varit att försöka använda sunt förnuft. Men man kan inte skydda sig mot allt. Maken tar bussen till jobbet och nu när influensa-/kräksjuketider börjar närma sig så kan det lika gärna komma hem med honom som att bebis plockat upp nåt själv ute på tur. I och med att vi har storebror i familjedaghem så är vi dessutom ändå ”körda”, det droppar in otroliga mängder baciller nu som det är och framåt vintern lär det bli mer. 

Med det sagt är vi än så länge friska. Halleluja! Lillstrumpan fortsätter växa till sig, vägde idag in på nästan 4.2 kilo. Minus några gram eftersom hon kissade en redig pöl på BVCs skötbord direkt efter vägningen haha. Min duktiga tjej! Hon har vattnat skötbordet där varje gång. 

Just nu sover båda mina små och maken är iväg för kvällen.

Jag har druckit kaffe för en armé idag men jag tror jag ska göra en kopp till. Jag försöker att glömma den glutenfria chokladkakan som är i frysen. Det går sådär. Den får ligga kvar där oavsett men jag tycker att det är tortyr… 

Hoppas ni har en trevlig kväll! 

One response »

  1. Är det inte skitbra om de blir utsatta för baskilusker och grejer tidigt? För att stärka immunförsvaret?
    Tror inte jag skulle ta med mitt barn till typ en parfymbutik eller liknande, risken finns att ungen får svårt att andas av alla dofter (eller jag får det ibland i alla fall, pga astma). Men man måste ju ändå till BVC och sånt, där finns väl en uppsjö av baciller också?
    Och att sitta på kafé och mysa med kaffe, bebis och bok, det är nog givande för alla parter 🙂

Kommentera

