Divine intervention 

Standard

Igår var lillstrumpan och jag på BVC för vägning. Tyvärr visar det sig att vågen inte vandrar uppåt i den takt den ska… 65 gram på fem dagar. Vilket är att jämföra med 50 gram på två dagar mellan de två tidigare vägningarna. Fan. Dubbelfan. Plötsligt samarbetar inte brösten längre riktigt. Uppgången är okej men inte mer, det är ”att observera” som tant I sa.

Jag kan inte hjälpa att känna att det är mitt fel, att jag ätit och druckit för dåligt. För det har jag. Jag har svårt att få i mig både mat och vatten. 

Vi fick strikta order med oss hem att äta var tredje timma och tillmata ”vid behov”. Jag vet inte riktigt vad det betyder, men att sitta och tjorva med kopp mitt i natten gör jag inte utan det får bli dagtid. Jag funderar på att strunta i koppen och flaska istället, det är så mycket enklare för alla parter. Frågan är bara om det är för tidigt? Lillfis fick ju flaska rätt tidigt som komplement, men han var nog i alla fall några veckor. Idag är min lilla tjej hela och bara två veckor gammal. För 14 dar sen låg hon fortfarande i magen…

Jag grät hela vägen hem från BVC, jag klarar inte riktigt motgångar just nu. Jag hade gått dit i kläder jag kände mig fin i, hade fixat håret, solen strålade. Jag kände mig lite snygg och, tja, lyckad. Det fick jag ju äta upp med besked. Högmod före fall osv. 

När jag var nästan hemma gick en kvinna med barnvagn förbi mig med världens sötaste tös i. Hon var kanske året gammal, max, och hade downs syndrom. Det blev en tankeställare för mig, här går jag och lipar över amning som ändå funkar (någorlunda) för min i övrigt friska bebis. Det har bara inte blivit som jag tänkt mig. Är amning värt att bryta ihop så över? Märk väl, vi valde att hoppa KUB både denna och förra graviditeten för att jag aldrig skulle abortera en downiebebis, hen hade varit precis lika välkommen! Men utmaningarna är lite annorlunda. 

Nåja jag lär fortsätta känna sorgen i hjärtat men jag kände att jag fick lite annan input precis när det behövdes som bäst. Jag vet inte vilken gudom som petade in den påminnelsen men jag är tacksam för det. 

Sista matningen igår var klar såpass att jag kunde somna 01. Klockan ringde lite innan 04 men jag klarade inte av att gå upp, hon hann bli 0423 innan jag hade fått ut oss till fåtöljen och lyckats få in en tutte i munnen på den lilla. Äta, väcka väcka, bajsa, byta blöja, kräkas, sova sig lite till och äta lite till. Sen satt jag här med ett par stora vakna blå ögon som inte tänkte vila sig igen förrän framåt 06. 

Efter det såg jag ingen anledning till att lägga mig igen. Det där jävla reliningarbetet börjar igen så onsdag till och med fredag stängs vatten och avlopp av igen 0730-17 och vi tvingas fly fältet. Vi kan omöjligt vara hemma med en spädis och en 2.5åring utan vatten! Så idag blir det Borås djurpark med mormor. Men vi får åka härifrån halv åtta-ish. Så klockan ska ringa vid 07-0730 nån gång. Att lägga mig en knapp timma kändes mest kontraproduktivt, istället har jag käkat frukost och klappat på lillan. 

Jag har oxå passat på att pumpa lite. Reta brösten lite. Det enda jag undrar är om jag stör cykeln då? Hinner brösten fyllas på till nästa amning? Jag kanske ska strunta i att pumpa och ge ersättningen? 

Nåja det ger sig.

Lillstrumpan ligger här bredvid och knarrar lite, börjar väl vakna till och fundera på nästa mål mat. Eller på sin blöja? Jag hörde precis ljudeffekterna.  Bajsblöjan strikes again, haha. Dax för sameringspatrullen att rycka in…

10 responses »

  1. Så jobbigt om inte amningen funkar! Läser du Lady Dahmers blogg? Just nu (eftersom hon också nyss fått bebis) skriver hon väldigt mycket om amning och avlivar gamla myter och sånt. Jag tänker att hon skriver allt jag själv velat läsa när jag kämpade med amningen i början. Lycka till!

  2. Jag förstår precis hur det känns! Vi valde flaska istället för kopp, började också vid 14 dagar. Det gäller bara att ha en bra flaska, den vi gillar bäst är Pura (som inte finns i Sverige längre, suck), men det ska finnas nån flaska som inte ska störa sugmönstret vet bara inte vad den heter! Testade Mam från Apoteket men den var helt kass! Kan heller ej rekommendera Eco Viking, tyvärr.

    Pumpa stör nog inte, men gör det som du orkar och mår bra av. Nog viktigare att du äter & dricker!

    Du är verkligen inte ensam om att påverkas av amningen, det spelar ingen roll hur klok och förståndig man är när man ser det med distans – det känns i hjärtat och huvudet ändå! Kram & pepp ❤️

  3. Kämpa! Jag hade också jättejobbigt. Vi koppmatade var fjärde timme dagtid och jag skulle erbjuda bröstet både efteråt och emellan. Ju mer och odtare jag ammade, desto mer rann det till. Men det var först efter nära fyra månader som jag hade tillräckligt med mjölk i strutarna för att hålla honom mätt och vi kunde sluta tillmata. Och han var över en månad innan han tangerade födelsevikten…
    Strunta i alla tankar och känslor (jag vet att det är nästintill omöjligt…), håll ungen mätt och maratonamma så fort du orkar och kan. Försök se till att ha vatten/dryck att inta hela tiden. Upplevde själv att det var viktigare att dricka än att äta hysteriskt, men du ska ju inte svälta såklart. Min nödlösning blev nötter.
    Ge inte upp, du är en jättebra mamma! ❤

  4. Ju mer du stimulerar brösten desto mer mjölk kommer de att producera. När jag höll på att strula med tillmatning så var rekommendationen att pumpa för ökad stimulans. I allmänhet är dock bebis bättre på att stimulera produktionen än pumpen men ersättning kommer inte att öka på mjölken. Enligt information på Amningshjälpen så blir inte brösten heller helt tömda eftersom ny produktion startar så fort bebis äter så det behöver du inte oroa dig för när det gäller pumpning.
    Skulle rekommendera att du tar kontakt med Amningshjälpen eller Amningsmottagning om det finns ifall du har fler funderingar och vill fortsätta amma.

    Kom också ihåg att du är en fantastisk mamma.

  5. Fråga i aminingshjälpens slutna grupp på FB. Men spontant säger jag pumpa och ge henne det extra i kopp. ( Med flaska kan en aldrig veta hur det går, även om det gick bra för brorsan.) Synd att det jobbas hemma. Du hade behövt bara få vara, bli servad mat med jämna tillfällen och bara ammat och följt den lilla. Många kramar!
    PS: Hon hade gått upp i vikt! Fokus på det!

  6. Hej 🙂

    Vet inte om de hjälper nåt men ju oftare man ammar ju mer mjölk blir de. så vill du ha mer mjölk så amma typ en gång i timmen o vill inte din lilla de så pumpa mellan hennes amningar. ju oftare du kan pumpa eller amma ju bättre är de, typ så. så gärna ännu oftare än en gång i timmen faktiskt. amma var tredje timme är nog lite för sällan för en sån liten. kanske du kan spara mjölken du pumpar ut o ge henne som extra?

  7. Amning och viktuppgång kan ju vara så otroligt stressigt – när det inte blir som man vill. Ett tips när det gäller pumpningen är att pumpa direkt efter att lillan har ätit. Då tömmer du brösten ordentligt och ju oftare dom töms desto mer mjölk kommer att fyllas på. Om du vill ge flaska istället så pumpa när du har gett flaska annars tolkar brösten det som att bebis inte behöver lika mycket mat och då drar kroppen ner på mjölkproduktionen.
    Om du är orolig för sk ”tuttförvirring” om du ger flaska så har Medela en flaska som finns på apoteket. Bebis måste suga som på bröstet för att få i sig nåt från den flaskan så då blir det inte ett flöde på samma sätt som på andra flaskor.
    Ersättning är toppen också men jag vet utifrån personlig erfarenhet att när man verkligen vill amma så hjälper det inte hur fantastisk ersättning det än finns!
    Önskar dig all lycka och tänk på att bebis är så liten än, det kan ta tid att etablera en amning.

  8. Tipsar oxå om lady dahmers insta.
    Amma mkt mkt mkt och strunt i pump….bebisen stimulerar 1000 ggr bättre än pumpen. Och försök vara hemma el på annan lugn plats. Att försöka amma på borås djurpark är nog mest stressigt i detta läge?

Kommentera

