Frustration frustration 

Standard

Dagarna efter förlossningen har präglats av frustration.

För min del har det varit amningen. Konsekvensen av mina sega bröst har varit att lillan blivit lite gul och gått ner på tok för mycket i vikt. Varje gång jag trott vi fått gå hem har det kommit ett bakslag. Efter en skräpgraviditet hade jag drömt om en smidigare uppstart!

Med det sagt så vet jag sen förra gången att det är så det skulle bli. Jag vet oxå att det löser sig om jag bara ger det tillräckligt med tid. Jag vet att på ett eller annat sätt kommer jag få amma. Om det blir på heltid eller deltid spelar mindre roll. Jag vet allt detta rent förnuftsmässigt men känslomässigt har det varit jobbigt. Utan min man bredvid mig som stöd och utan att få komma hem till sonen har jag gråtit många många förtvivlade tårar. 

Hemma har maken varit frustrerad och ledsen över att inte kunna vara där mer.  Han har kunnat vara en närvarande förälder åt lillfis vilket han i sin tur behövt  men har samtidigt hamnat i limbo; oförmågan att kunna ställa upp för alla samtidigt. Han hör mig gråta i telefon samtidigt som sonen ger uttryck för att sakna mamma.

Sonen har inte förstått vart jag tagit vägen. Hans oro och frustration har i sin tur yttrat sig i riktigt sketungebeteende. Trots, bråk och vrål. Ännu mera trots, bråk och vrål. Han har letat efter mig på nätter och frågat efter mig på dagarna.

Idag blev det äntligen hemgång, efter ungefär hundra turer hit och dit.

Jag visste att fis skulle vara avig. Hur ska man annars hantera känslostorm när man är två? Det tog ett bra tag, ett tag fyllt av bråk, NEJ och tårar, men sen var jag förlåten. Vi kramades och mös i soffan. Fick närheten vi saknat.

När det var klart upptäckte han lillstrumpan och jag började undra om vi fattat helt fel beslut. Istället för ett syskon kanske vi skulle skaffat en hamster? Skickade detta sms till familjen; 

Min kväll hittills; 

 har haft fokus på

– ta mig fram till en utagerande fis som behövde en stund på sig att ”förlåta” mig för min frånvaro

– försöka hindra fis från att mosa/slå ihjäl/hoppa på/krama ihjäl lillasyster 

– försöka amma och tillmata lillan utan att nåt av ovanstående sker

– fixa middag (micro gröt) till fis. Lillan är hos pappsen lite

– försöka att inte somna stående

– försöka hindra fis att slå ihjäl sig nu när maken gått på toa. Samtidigt ha koll på lillan.

Just det – försöka hindra brösten från att sprängas

Tack goda gudar så kom H. Hon är fenomenal på att avleda och underhålla tvååringen. Eftersom vi inte kunde lägga ner lillstrumpan med risk för liv och lem så vart ju en av oss bunden. Den andra fick försöka fixa praktikaliteter och möta lillfis behov. Vi fixade inte den ekvationen så H var ju en räddare i nöden.

Nu när lillstrumpan är nyammad ligger jag i vår stora säng med fis och försöker natta. Det är ljuvligt att få vara honom så nära men jag märker att X antal dagars sömnbrist och rejsande hormoner tar ut sin rätt. Jag vill mest gå härifrån #momoftheyearithinknot Nåja. 

Imorgon är en ny dag och vi kommer alla att vänja oss vid den nya regimen. Det känns fantastiskt men jag är väl medveten om att frustrationen har vi inte sett slutet av 😉

4 responses »

  1. Efter fyra veckor har vi klarat level 1 och idag började level 2 i otillräcklighet = första dagen ensam hemma 😅 har nu efter 1,5h kamp lyckats natta storebror samtidigt som lillebror har ätit, bajsat, somnat, vaknat och blivit hungrig. Phu! Så frustration känner jag igen mig i! Men jag påminner mig själv när det är jobbigt att det varar inte för evigt, om några veckor är läget ett annat. Kram & pepp!❤️

  2. Det är en stor omställning för både stora och små. Inte hjälper hormonerna till direkt heller! Jag hade många tankar kring vad jag hade utsatt storebror för, som nu kom i skymundan. Det ljusnar efterhand ju mer en lär sig att hantera alla situationer. Kram!

Kommentera

