Hej världen! 160803, 1345

Standard

Imorse åkte vi in till östra för igångsättningen. Det kändes helt galet ”nu ska jag föda barn”. Jag visste ju förstås att en igångsättning kan vara seg men man vet aldrig…

Vi fick världens goaste BM och vid 0900 tog hon lätt och enkelt hål på hinnan så att vattnet gick. Under processen fick jag för första gången känna av vena cava, herrejösses vad obehagligt! Stackars  de som får dras med det under hela graviditeten. Illamående, yrsel, kallsvett en masse och förstås blodtrycksfall. En snabb vändning åt sidan och allt kändes snabbt bättre. Därefter gjordes samtliga manövrar sidledes.

Efter det följde i alls fall ett par timmars väntan innan värkarna började. Och nog sjutton kom de igång – vartannan minut redan från start. När jag klockade dem låg de mellan 45 sekunder och 2.5 minut. Det sistnämnda var inte trevligt, när intensiteten bara ökar och ökar utan att ge tecken på att stanna av så trodde jag att jag skulle gå av på mitten.

Där nånstans kom lustgasen fram och jag gled lätt och smidigt (hah!) över till pilatesbollen. Värkarna fortsatte ha bråttom och vara otroligt smärtintensiva. Jag kved, slog i sängen och kämpade för att slappna av. Det gick sådär. Till slut grät jag nästan till BM snälla finns det inget mer ni kan göra?? Då kallade hon på läkaren för att sätta PCB/Västervik dvs bedöva tappen.

Det var bara det att det var för sent… krystatajm. Sidledes liggandes i sängen kändes det som att jag höll på att explodera, ungen skulle UT haha. Hon gled lite fram och tillbaka vet jag och jag vet oxå att hon fastnade en stund i ”the ring of fire” men sen gick det i en rasande fart.

Världens mest perfekta lilla bebis. Lillasyster. 

Sugreflexen var det inget fel på. Jösses. Underbart att se! Hon fick gosa in sig hos mig medans BM satte stygn, jag sprack tydligen mer den här gången men jag är inte förvånad med tanke på farten ut…

Nu ligger vi på BB och myser, tätt i till, hud mot hud. Jag vet att bebisar är tuffa som bara den men jag kollar att hon andas och att hon inte är för varm/kall typ varannan minut. Man skulle kunna tro att jag aldrig sett en bebis förut…

37+2 idag, 50 cm och 3000 gram och helt perfekt. 

28 responses »

  1. Wow alltså! Häftigt! Och massa massa grattis! Bra kämpat, idag o hela jäkla graviditeten! Ge dig själv en fet klapp på axeln. Det är du värd!

  2. Vilken underbar läsning. Kan inte låta bli att gråta lite, trots att jag inte ens känner er. Stort grattis till lillasyster!

  3. Grattis! Äntligen i mål! Å det spännande med att lära känna det nya barnet kan börja för er! Välkommen till världen!

  4. Wow, stort grattis!!! Har inte hunnit läsa på några dagar men detta var ju gott att se 🙂

    Själv försökte vi göra hinnsvepning idag, men det gick inte optimalt och har inte gett effekt 😦

    Kram till er!

Kommentera

