Pregnancy…eeeh…perk

Standard

Det här är ganska så privat – så om du är känslig är du härmed varnad.

Om nån har missat det så är jag alltså gravid. Väldigt gravid vid det här laget, haha. Graviditet för med sig ett antal möjliga och omöjliga besvär varav ett är eller kan vara förstoppning, ett annat hemorrojder.

Dessutom mår jag ju så fasans illa och min medicin ondansetron har som vanlig biverkan; förstoppning.

Jag har alltså varit svårt förstoppad sen årsskiftet… Om någon undrar kan jag berätta att det till slut gör spännande saker med tarmsystemet. Nu mot slutet känns det som att hela min interiör försöker smita ut så fort jag anstränger mig det minsta. 

Att göra nummer två (eftersom jag inte får skriva bajs här tydligen) är en alltid lika intressant procedur som kan få upprepas några gånger per dag – det händer ju nämligen inte så mkt.

Plötsligt slog det mig att en förlossning inte hjälper till speciellt mycket i sammanhanget. Så nu är offensiven inledd!! Microlax och xyloproct i olika former. Jag har även movicol men det är ju så äckligt… Vem vet, jag har minst tre veckor på mig – jag kanske hinner få till en förbättring? 

Om nån har tips mottages det tacksamt, vem vet, det kanske finns saker jag inte provat? 

13 responses »

  1. För mig funkar popcorn, katrinplommon och (inte att rekommendera för nån som är gravid dock) en kopp kaffe med tillhörande cigg och en chokladbit, då blir det fart i magen haha!

    Happy bajsning! 😀

  2. Visst är det härligt med graviditet och småbarn, känns som hela ens värld kretsar kring bajs. För hårt, för löst, kommer inte, kommer massor, kommer överallt….tja mycket bajs blir det.
    Tänkte bara tipsa om Lactulos, päron och katrinplommon (finns även som juice). Är kanske svårt att får i sig om man inte mår toppen. Hoppas det löser sig!

  3. Mina två första graviditeter gav ingen förstoppning, snarare tvärt om. Magen har aldrig fungerat så bra som då. Då väntade jag flickor (vet inte om det spelar roll men inbillar mig det 😆). När jag för ett år sedan väntade min yngsta (pojke) hade jag så mycket förstoppning! Speciellt i slutet var detta så jobbigt. Jag fick sammandragningar och kände riktigt hur hans huvud trycktes ner (fick krystkänslor). Riktigt otäckt!
    Sen ville jag inte komma in till förlossning med överfull ändtarm så något behövdes göras! Nu har jag själv ett medicinskt yrke och ordinerar mig själv 😉. Dock behövdes inget recept utan började använda Resulax – det retar inte tarmen som mikrolax kan göra. Så sista 3 veckorna så tog jag en Resulax varje kväll… Oavsett om jag kände något behöv eller ej så tog jag en Resulax. Ofta kom ganska lite men eftersom jag ”underhöll” det hela tiden så kom aldrig den där paniken. Så det är min rekommendation!
    Och ja… Resulax kan användas under flera veckor 🙂

  4. Det enda som funkar för mig är Phylliumfröskal. Jag rör ut två teskedar i vatten och häller i mig det fort som attan. Sen mer vatten (minst fyra dl). Varje morgon. Sedan jag började med detta har magen funkat som en klocka, en sån otrolig lättnad. Men det är ju inte så gott, precis..

  5. Jag säger också psylliumfrön! Jag huttar i mig en laddning på kvällen och på morgonen fungerar magen som ett atomur. Så himla skönt! Jag började under graviditeten när jag åt mer jäntabletter än mat, typ.

  6. Har för mig att jag sagt Inolaxol förr med en brasklapp om att jag inte vet man kan använda det som gravid. Men så fort bevis är på utsidan! Guld! !!!! 😃

  7. Be läkare skriva ut Sheriproct (stavning…) som fungerar mycket mycket bättre än Xyloproct. Både salva och piller. Kanske inte gör nån verkan nu så här innan förlossning, men till efteråt. För har en hemmisar redan innan, så blir de oftast inte bättre efter…

    Kram!!

  8. Kokosolja! Om du tror att du kan svepa det uppåner utan att få upp det, så är det bra. Annars kan du låta det smälta i en kopp te. Vi ger sonen en tsk/dagen då han blir väldigt lätt förstoppad. Ca en vecka tog det, men nu fungerar magen bra igen. 🙂

Kommentera

