Ikea vs Ikea 1-1 och första natten i storpojkesängen

Standard

Vi håller som sagt på att fixa i ordning lillfis rum. Vi vill att han ska ha något eget och inte minst en egen säng eftersom spjälisen kommer användas av bebis så småningom.

I höstas tog vi hjälp av en av Ikeas inredare för att planera rummet, vår ork och tankekraft räckte lixom inte till själva… Hon gjorde en jättefin plan och levererade den tillsammans med en fullständig plocklista.

I söndags gjorde vi äntligen något åt det och åkte till Ikea för att lämna in listan och beställa plock och hemkörning. Visst, dyrt men gudabenådat. Ingen av oss fixar att göra det själva. 

Igår kom grejerna och vi upptäcker ett par saker; dels saknas ribbotten till sängen. Dels är plocklistan från inredaren inte komplett alls. Till exempel ska vi ha en byrå och på plocklistan (och därmed min beställning) finns stommen till byrån med dock inte lådorna. En lampa är på bilden och en annan på listan osv. Hon har helt enkelt klantat sig lite.

Det blir ju så klart svårt att göra klart sängen utan botten och make plus svåger plus överlycklig tvååring var upptagna med att bygga saker. Så jag vaggade till bilen och körde till Ikea. 

Jag fick hjälp av världens absolut gulligaste tjej som tyckte enormt synd om mig. Jag såg nog ynklig ut. (Efter eftermiddagens alla sammanbrott så kan jag iofs tänka mig att jag såg lite sleten ut.) Vi pratar om att jag är besviken på inredaren som genom en ofullständig lista gett oss en missvisande budget för rummet plus att åkande fram och tillbaka inte är vad jag behöver just nu. Att saker sen levereras ofullständiga är ett irritationsmoment som vandrar mellan ”oacceptabelt” och ”shit happens” beroende på hur välvillig man vill vara. 

Världens gulligaste tjej skickade sen iväg mig till en fåtölj medans hon började rodda i det hela. Till slut kommer hon ut till mig med en vagn som innehåller min saknade ribbotten men även delar av de grejer som saknats på listan ”Ikea har ju tabbat sig”. Wow, kundservice! 

På kvällen sen fick världens lyckligaste tvååring krypa ner i sin alldeles egna storpojkesäng och gosa. Nattningen gick osedvanligt fort.

Maken snarkade så jag vandrade ut till soffan och sov obekvämt och dåligt resten av natten. På morgonen vid sex vaknade jag och då ville jag se min lilla kille i sin säng. Men den var ju tom, haha! Han hade på sennatten nån gång vandrat in till pappa och klättrat upp i stora sängen, utan att ge ett pip ifrån sig.

Lite har jag fasat för det där, jag är rätt så lättskrämd nattetid och ser framför mig dockan Chucky som vandrar runt. Tanken på att vakna upp i beckmörker med ett ansikte två centimeter från näsan ger mig nästan en hjärtattack, fniss. 

Idag ska här byggas vidare! 

8 responses »

  1. Hahaha! Chucky! Skulle nog bajsa på mig litegrann, pinkar ju nästan i brallan de gånger hunden trycker upp näsan i ansiktet på mig när jag är halvvaken…
    Underbar service! Sånt gillar jag! 😀
    Hoppas du har en underbar kväll! ❤

Kommentera

