Gnällinlägg. 

Standard

Jag ligger i sängen ihopknölad som en boll med täcket och alla kuddar omkring mig. Jag är jätteledsen. Tårarna har äntligen lugnat ner sig men huvudet värker, ögonen svider och jag mår skit.

Idag har jag kräkts sex gånger mellan imorse vid sju och nu vid halv fem. Jag är så fruktansvärt less på det och jag märker att jag mentalt har tappat orken – jag blir så ledsen av det. 

Jag skulle egentligen ha gått på preggofika ikväll med ett gång fb-vänner men istället ligger jag här. Trött, matt och  blä. 

Fysiskt har kroppen ff ok ork trots kräkningarna, jag får väl i mig tillräckligt ändå. Jag ligger kvar på mina två kilo men magen växer. Däremot har jag mer och mer ont i framförallt fogarna men även magen. Jag rör mig låååångsamt. Ankan och jag lixom. 

Att jag ställer in fikat gör mig ledsen i sig. Det är inte ofta jag gör nåt utanför huset bara för min skull och det här ger så otroligt mycket energi, men jag måste ju klara av att ta mig dit. Bara tanken på bussen och därefter lilla promenaden får magen att dra ihop sig igen. Och dessutom – varför ska jag fika gott när jag ändå bara får upp det så snart jag kommer hem? 

Fan. Fan fan fan. 

9 responses »

  1. Åh, vad jag tycker synd om dig. Jag förstår verkligen hur det har det, har genomlidit två fullgångna graviditeter på samma sätt. Jag kan fortfarande, såhär tre år senare, förnimma den paniken av att inte kunna gå någonstans utan att behöva kräkas och allmänhetens käcka råd om hur man blir kvitt illamåendet. Det är ju liksom på en helt annan nivå.
    Jag kan fortfarande ha svårt för det där speciella ljuset och värmen som brukar finnas i senaugusti/september eftersom jag mådde som allra sämst under denna period under bägge graviditeterna. Det låter ju helt stört men så är det 😉
    Min man kan tänka sig ett tredje barn men jag gör aldrig om det. Lika där: när jag säger detta till vänner och kollegor att jag vägrar fler barn pga kräkningarna menar de att ”det är ju en sån kort tid på det stora hela”.
    Jag känner inte dig men känner så igen mig i din frustration. Jävla skitkropp som borde blomstra under graviditeten och inte motarbeta en så.
    Tänk så många fikor du kommer njuta av med din lilla bebis!

    • Tack snälla du!

      Ja det är verkligen vidrigt. Det värsta är som du säger ”har du provat kex innan du går upp” eeeeh ja. Jag har provat allt!! Sen sägs det ju i all välmening så jg försöker ta emot det någorlunda trevligt 😉 Däremot de som säger ”jag har minsann oxå varit gravid..” eller ”ja usch jag var oxå illamående i några veckor” – de vill jag nacka haha.

      Men fy att du har såna men av det! Jag har bestämt mig för att jag tänker vara FRISK så fort barnet kommer ut, fniss. Jag vill inte behöva lida av det sen efter oxå, då kommer jg bryta ihop på riktigt.

      Som tur är så är maken och jag helt överens, här blir det inga fler barn. Så fort kroppen är stabil efter en förlossning så ryker kontakten med mina äggledare… Fyra månader av att vara helt okontaktbar och ytterligare ca fem helt avslagen zombie kan jag klara mig utan!

      Tack för den tanken 💚

Kommentera

