Min inre barnrumpa

Standard

Något jag verkligen avskyr är när en förälder (jag) fattar ett beslut om barnet och någon annan säger men behöver han verkligen… eller men kan han inte få… vad det nu är för något. 

Jag avskyr att bli underminerad.

Så igår när skokampen pågick som mest säger svärmor ”men måste han verkligen ha skor på?” varpå jag fräser JA. Skit du i det skitkärring och låt mig hantera min son själv!!!  Sa jag förstås inte men jag tänkte. Jag kanske hade valt att hoppa över skorna men i det läget blev det en principsak – det är mamma och inte tvååringen (eller svärmor) som ska bestämma över blöja/skor/kläders vara eller inte vara. Många strider får han vinna, men inte alla. Inte ens när han är supertrött. 

Natten sen var stökig, vi var vakna från ca 01 till 0330. Alltså, min fina man och jag var vakna. Jag är lite osäker på hur vaken propellerplåstret var, egentligen. Men han skulle sova på mig och i mig. Till slut somnade jag i lilla sängen och fick några få timmars härligt ljuvlig sömn. 

Konsekvensen idag har varit trötthet och ökat illamående. Lillfis har varit pigg hos dagmamman men vi fick hem ett totalhaveri, hjärtungen. Kvällen har ändå varit bra, han har gosat med mamma, duschat med pappa medans mamma kräktes, haft några sammanbrott, ätit en piggelin, tittat på dinosaurie tåget, läst bamse, kramats igen. 

Just nu pågår läggningsförsök, sonen och jag ligger i stora sängen med ‘tora bollen, lilla bollen och (bad)ankan. Det är lite knöligt, haha, men han är nöjd. Wish me luck! 

4 responses »

  1. Åååh! Så där är jag också, med mig själv (för jag bestämmer över mig). När nån säger åt mig och jag lika gärna faktiskt kan göra som personen säger men nä! Ska inte göra som andra säger! Principsak, då kan jag vara envis som en gris haha! Visst kan jag vara mogen och så för det mesta men ibland vill jag bara lipa åt folk och säga ”Men duuu då!?!?” 😉

    Lycka till med nattandet och att du och maken får en liten mysstund för er själva innan ni somnar! ❤

    • Skönt att det är fler än jag! Mogenhet är överskattat säger jag (och min inre femåring).

      Tack på försök två gick det, typ två timmar senare än planerat *suckar* (och fnissar).

      Kramar!

  2. Ja! Råkade också ut för liknande nyligen, R äter jättebra OM man håller hans tider för mat och vi var nere hos mamma när han var mitt mellan två måltider och ser vindruvor. Han frågar och jag säger nej, han kräver och jag säger nej, han sätter sig på golvet och skrikgråter ”vindruvor”.
    Jag är stenhård, motarbetar trotsen och tänker att han ska få vindruvor efter maten men jag vill inte förstöra hans aptit med vindruvor. Då säger min kära moder:
    – Men R får gärna ta vindruvor om han vill!
    Detta uppfattar R som att han vunnit och du kan ju gissa ilskan i denna lilla tvååring när jag fortfarande säger nej. Så jag säger till mamma att hon inte hjälper till direkt och hon svarar lite surt:
    – Förlåt då, jag tänkte om han ville ha! Det är ju bara vindruvor. Han kanske är hungrig.
    Som om min plan är att svälta barnet eller aldrig ge honom det han vill ha.

    P.s. han fick vindruvor en timme senare EFTER middagen.

    • Jamen precis! Det magiska ordet här är OST. Så fort han kinkar bara lite börjar hon prata ost, hur mycket tror du han äter efter det?

      Suck.

      Klart jg tror du svälter ungen 😉 Vi är i gengäld dåliga föräldrar för att vi förvägrar honom mängder med kakor och annan socker…

Kommentera

