Det rullar på (varning för magbild) 

Standard

Jag ligger just nu i ‘tora ‘tängen med en snarkande tvååring. Herregud vad trött han varit ikväll! Gick från skrattande överlycklig liten skrott till världens mest förtvivlade. Vi brukar säga att han ”går sönder”när han trillar över den där trötthetskanten. Lilla hjärtat! Rekordsnabb läggning med andra ord ❤ 

Jag mår ganska bra. Mår fortfarande illa och kräks en hel del av och till, men en bra dag kanske det bara är två! 

Foglossningen ger sig allt oftare till känna men tackolov är det inte något som hindrar mig. Eller jo det gör det förstås men jämfört med illamåendet så känns det överkomligt! Jag vaknar ofta på nätterna av att det gör ont och det är ankvarning på mig när jag går. 

Det jag tycker är jobbigt är att det gör så ont i magen. Jag har köpt ett bälte som stagar upp nu och det har hjälpt enormt mycket! Men det är oskönt. Jävligt oskönt. 

Sen är jag sådär trött igen. Jag har börjat med järntabletterna, igen, och hoppas jag inte spyr upp dem, igen. Vi var hos dietisten idag, sonen har fått celiaki, och efteråt åt vi lunch. Sen körde jag min fina man till kontoret, meningen var att jag skulle fortsätta till mitt jobb. Men jag blev så trött! Hemfärden var de mest obehagliga 20 ministrarna på länge, jag satt och kämpade med sömnen hela vägen… Väl hemma slocknade jag i sängen och sov fyra timmar. Hoppsan. 

I magen lever lillskrutt rövare och spelar fotboll med inälvorna ❤ 

​ 

16 responses »

  1. Men oj stackars liten! Har du testat dig för celiaki också? Det är ju ärftligt i viss grad…. Eller kanske din man har det? Berätta gärna mer om hur det går för sonen och hur ni gör i vardagen! Mitt nya favoritämne eftersom även jag börjat må dåligt av gluten….

    • Usch vad tråkigt att det gäller dig oxå!

      Ingen av oss föräldrar upplever problem med gluten, men som jag förstår det bär vi båda på anlagen. Vad jag däremot faktiskt har är problem med sköldkörteln och de finns båda i den endokrina familjen.

      Jag har levt med celiaki i nästan 15 år via min svåger även om jag aldrig har behövt tänka 24/7 så här. Jag upplever att det är lite meckigt men inga större problem. Man får läsa läsa läsa på alla innehållsförteckningar och sen lära nytt muskelminne – inte lägga ner min smörkniv i hans smörpaket osv. Vi har ställt upp en egen hylla för hans grejer på säkert avstånd från våra egna torrvaror.

      Min man däremot tycker det är skitjobbigt, de har aldrig behövt tänka matallergier i hans familj. Svärmor är lite snurrig på ämnet så vi får ha koll på henne 😉 men det ordnar sig!

      Som tur är har vår dagmamma stor vana av gluten så den biten bör lösa sig ganska enkelt. Hoppas vi!

      Just nu för enkelhetens skull äter vi alla rent glutenfritt hemmavid.

      Lycka till!

  2. En sambagroda och en fotbollsspelare, du kommer få fullt upp haha!
    Skönt att det känns bättre med bältet i alla fall. Jag hade också bälte ett tag (pga skada i ländryggen), superskönt men obekvämt.
    Hoppas du får en fantastisk dag! Kram! ♥

  3. Hej! Det är ett aber, det där. Gå gärna med i tex gruppen Naturligt glutenfritt, så får du massor med stöd och hjälp. Det är nämligen skillnad på att äta upp till 20 ppm gluten (Livsmedelverkets rekommendation) eller som jag gör, 0 ppm gluten (alltså det jag äter och dricker har aldrig någonsin utvunnits ur tex vete):

    https://www.facebook.com/groups/naturligt.glutenfritt/

    Annars får man väldigt bra tips på:

    https://skafferiglutenfri.wordpress.com/vagledning/fallor/

    Som ”magbarn” tog det tills jag blev vuxen innan jag fick en celiakidiagnos. Men jag blev inte helt bra innan jag uteslöt precis all gluten. Då blev jag däremot bra med besked – har aldrig haft så bra värden som nu. Och såklart, att jag för fem veckor sedan fick en liten son är bara tack vare att jag blev helt frisk tror man. Eller ja. Graviditeten är tack vare detta iallafall.

    I övrigt så suger det med foglossning och illamående. Har du provat SiderAl? En järntablett jag åt under min graviditet pga låga värden. ÄR grymt bra för oss med känsliga kräkmagar. Vet inte om den finns tillgänglig fysiskt i handeln ännu, jag köper den på apotek.se. Lite dyrare än Niferex och de andra märkena men sååå mycket bättre upplever jag. Dessutom kräktes jag inte upp den under mina värre illamåendeperioder som ravid – måste vara ett gott betyg? Det var min bm som tipsade om den.

    • Ja min svåger är NGF men vi tänkte nog börja med vanligt GF och se vart det leder innan vi drar på med tunga artilleriet. Men stort tack för tips! Jag ska undersöka 🙂

      Åååh grattis till tillökningen! Jag hoppas ni mår bra!

      Jag har hört talas om det där, kanske nåt för mig att testa. Gick ju över till Niferex eftersom duroferonet gärna kom upp. Men det går ju oxå sådär tyvärr. Och visst suger det. Är förbannat trött på att kräkas! Det onda kan jag än så länge iaf leva med men det ständiga illamåendet. Skrutt! Blir ju nästan varje morgon av med levaxin och trombyl dessutom samt ve och fasa ondansetronet. Även om jag försöker lägga strategier för att slippa…

  4. Usch då, celiaki är ju sådär kul. Men skönt att få en diagnos så det blir bättre! 🙂 Ja, det är ju det där med autoimmuna sjukdomar. Har man en kommer de andra krypande… 😦 Vi kör ju samma här hemma, sköldkörtel, celiaki och diabetes! (Det vår ju så jag hittade hit, via din systers blogg!)
    Lycka till med maten och lilleman!

  5. Vad mysigt med små sparkar och buffar. ❤ Men fy så jobbigt att du fortfarande spyr..! Var det likadant med första barnet eller mår du sämre nu?

    • Ja det är supermysigt!!

      Ja jag mådde riktigt uselt även med första fast det tedde sig lite annorlunda. Kräktes sista gången samma dag han kom ut… Det här har varit annorlunda, mer kräkningar – generellt mer aggressivt.

      • Ush då att du behövt må så dåligt under graviditeterna! Måste varit jätteskönt när första väl var ute då att äntligen få sluta spy! Men kändes det inte konstigt att helt plötsligt sluta spy efter så många månader av att leva med det? Eller var det kanske bara en lättnad?

      • Det är verkligen ofantligt jobbigt… När sonen kom upptäckte jag på morgonen (han föddes 0330 ca) att jag plötsligt inte mådde illa längre. Otroligt konstigt att det bara kunde vara borta – och att jag först inte märkte det.

        Det är klart att det är en lättnad att kunna äta och dricka utan att bli kräkig av det. Jag kan tex inte dricka ett glas vatten hur som, har varit törstig större delen av graviditeten. Jag måste tänka mig för vad jag äter och när. Allt jag stoppar i mig görs mot tanken ”hur är det här att kräkas upp”, jag äter tex inte tacos. Helst inte lasagne heller…

      • Ja hyperemesis är inte att leka med. Som tur är så är det en bråkdel – typ 5% – av alla gravida som drabbas så merparten behöver aldrig känna på det.

Kommentera

