Dilemma

Standard

Vi har en provanställd kollega som inte riktigt funkar och vi debatterar dagligen  hur mycket vi ska lyfta till vår chef. Jag tycker det är jättesvårt – jag vet ju av egen erfarenhet hur totalfel det kan bli. Samtidigt så kommer den här kollegan gå in i väggen och trasa sönder om hen inte får hjälp… Frågan är vari hjälpen består; faktiskt handgriplig hjälp eller att i slutändan skiljas från sin tjänst?? Vill vi vara orsak till att någon förlorar sitt jobb? Svårt. Jättesvårt.

I övrigt har det största dilemmat idag varit att avgöra vilken årstid det är. Regn, åska, hagel, nåt ögonblicks sol. Riktigt bajsväder! För några dar sen satt jag på balkongen och svettades i linne och imorse satte vi på sonen vinterjackan. Men alltså, hallå kung Bore GE DIG! 

4 responses »

  1. Jag tycker definitivt ni ska lyfta det, även för hens skull.
    Jag brukar tänka – det är inte bara företaget som ska ha en medarbetare som ska funka, utan också medarbetaren som ska ha ett bra arbete med rätt förutsättningar.
    Men jag vet hur svårt det är, för det kan bli såååå fel. Sitter själv i ett sådant dilemma, där man kanske måste skiljas för att bespara någon långvarig lidande.
    Dilemma minst sagt… och så lätt att göra fel.

    Och så passar jag på att tacka för alla hejarop inne hos mig!
    Kram fina du!

    • Klart jag hejar på! Hoppas så för er 💚

      Jo precis så är det, det är ju en resursfråga för oss – men vi kan alltid byta ut en resurs som hamnat fel. Det är däremot väldigt mkt svårare att byta ut ett människoliv och jag är allvarligt oroad för hens välmående just nu. Om det hänger på ett snöre efter 2-3 månader, när man fortfarande har det ganska lugnt enligt våra standarder så undrar jag hur det går när det briserar. För det kommer det att göra! Vi har ett högt tryck!

      Kramar

  2. Ta det så fort som möjligt med chefen. Och hur hårt det än låter så är hens välmående inte ert ansvar. Alltså jag menar att ni ska inte tillsvidareanställa någon bara för att hen mår dåligt, det kommer kosta företaget pengar och ni kollegor kommer bli lidande.
    Det går att säga upp en provanställning, egentligen utan att ge några direkta skäl, men det kan ju vara schysst. 🙂

    Ja, vädret ja… April är april 😀 😉

    • Jag ska prata med henne idag – om hon svarar, är väldans uppbokad idag 😛

      Nej självklart ska vi inte tv-anställa nån för att vara snälla, det handlar mer om oron att sätta nån i klistret på fel premisser. Hen kanske är perfa för oss med rätt förutsättningar?

      Pruttväder. Sådetså!

Kommentera

