Deja vu, barnmorskebesök

Standard

Jag har jobbat tre hela dagar nu och är trött som sju svåra år. I måndags fick min stackars make välta sin gråtande fru i säng strax innan nio. Jag bara gav upp, orkade inte mer. Dagarna här efter har det inte varit fullt lika illa men trött är jag. Otroligt trött. Skelette känns tungt och rörelser är jobbiga. På jobbet är det ok, men sen kommer det.

Därför var det med bävan jag tog mig upp till östra igår. Kämpade mot sömnen på bussen hela vägen dit – bara för att så småningom inse att jag åkt upp en dag för tidigt… Suck. Idag kan jag fnissa åt det – gjorde jag inte just då. 

Idag bar det därför av igen. Den här gången på rätt dag. Jag har tyckt att magen gjort en växtspurt och det stämmer tydligen. Upp två kilo sen sist, så nu ligger det totalt på tre. Ingen mängd förstås men babblet i hjärnan satte igång direkt ”två kilo mellan två besök (ca tre veckor) – vänta du bara, nu börjas det. Du kommer bli stor som ett jävla hus!!!”. Blä. 

HB hade gått ner till 119 så hej järntabletter. BS 5,9. Ketoner +1. BP 117/74. 

Sen fick jag lyssna på hjärtslagen. Det är så häftigt! Och min BM är verkligen cool. Hon klämmer och känner på magen för att se hur bebis ligger och sen sätter hon micken på preciiis rätt ställe så hör man nåt som inte är helt olikt en sprinkler på en gräsmatta 😂 

Lilla skrutten! Det blir så verkligt att det är någon därinne.

PS apropå vikt – Vid förra graviditeten låg motsvarande siffra på nio kilo vid 21 veckor.

5 responses »

  1. Tråkigt att din gårdag var så jobbig, men det var skönt för mig att läsa nu när jag just genomlidit 70 min nattning då jag hela tiden ville skrika ”dra åt helvete” och rymma till skogs. Det får mig att lättare tro att det nog är graviditeten som påverkar och att jag inte är värdelös och behöver åka till psykakuten 😧😅 Hoppas du får sova gott! Kram

    • Usch och fy de där känslorna känner jag igen!

      Just nattningen är sällan jobbig här, däremot när han vaknar mitt i natten och ska somna om… herreminje. Häromnatten låg jag i sängen och hojtade ”låtmigvalåtmigvalåtmigvaaaa” åt ungen som vägrade försöka somna om nån annan stans än på mig – tills maken sa men GÅ istället 😂

      Men du är varken värdelös eller redo för män i vita rockar. Skogen är kall och blöt nu bara. Du är gravid – och vi kommer överleva även det här!

      Kram

      • Haha, känner så väl igen mig. Jag har väl varit bortskämd med smidiga nattningar senaste tiden så en kväll själv hemma (M kommer först vid 22) med vetskapen att jag inte ens kan bli räddad blev för mycket. Men två värmda bullar senare så känns det lite bättre 😊 Försöker påminna mig om att när vi väl har två barn så är jag iaf inte gravid längre. Tack för pepp!

Kommentera

