Äventyr en lördagskväll – gynakuten.

Standard

Jag har i två veckors tid haft stora problem att få magen att jobba som den ska. Jag har nog aldrig varit såhär förstoppad! 

Igår och idag har jag av och till haft fruktansvärt ont i nederdelen av buken. Alltså sitta och gny rätt ut och flämta-ont. Jag ringde till 1177 och även om de höll med om min teori att det troligen var tarmarna som protesterade mot innehållet så sa de att jag behövde uppsöka läkare för säkerhets skull. 

Så hej gynakuten. Tjobloodyhoo. Men det gick faktiskt relativt fort. Läkaren undersökte mig och visade ett litet viftande och sparkande pyre med finfina hjärtslag 💚 

Hon konstaterade oxå att tarmen är bra full… 

Hej superlaxermedel.

Hej success!!!!

Hej lättnad.

Hemma igen nu, njuter av att vara typ två kilo lättare. Jag hoppas att jag kräks lite mindre ikväll med tanke på att proppen i tarmarna inte tar emot längre. 

30 responses »

  1. Stackare! Du har säkert testat det mesta med psylliymfröskal tycker jag funkar bra för en glad tarm 😉 Jag häller en matsked i smoothien på morgonen, men det går ju att blanda i gröten eller lite vad som. Kram

  2. Fy vad jobbgt!

    Körde också på psylliumfrö under min graviditet, och även något receptfritt flytande som var helt ok att ta en tesked i teet på morgonen (minns dock inte om det var under graviditeten eller om det var när jag var nysydd efteråt så är inte hundra på om det är ok att ta som gravid med du kan ju kolla).

  3. Inolaxol! Jag har dragits med förstoppning i fem år, sen förlossningen. Det absoluta mirakelmedlet är Inolaxol för mig, det smakar inget heller och man kan strö det på typ gröten om man äter det. Nu tar jag det bara om jag typ vet att jag ska sitta en hel dag, om man reser eller är på föreläsningar osv. Det finns två olika sorter på apoteket och jag tar den röda, den gröna har märklig konsistens.

  4. Var försiktig med linfrön för det bildas vätecyanid om fröna krossas. Kanske allra bäst att undvika helt som gravid?
    Du kan läsa mera på livsmedelsverkets sidor om olika födoämnen om du undrar.

  5. Alltå TUMMEN UPP för kiwi. Grymt knep som funkar för de flesta jag rekommenderar det till. Trixet är att om du kan, mixa hela, tvättade kiwi med massor av rumsvarmt vatten, ha i en karaff och drick under dagen. Typ en dålig dag så kör i en fem till sju kiwi på en liter vatten! För att underhålla och undvika återfall, en till tre kiwi i vatten om dagen. SJUKT BRA. Är i vecka 30 idag, och vet fan inte vad jag gjort utan de där underbara kiwisarna.

    Sen så skippa för mkt mackor å pasta och liknande – fattar att det SUGER att tänka på sånt när du redan mår som du gör och antagligen är glad bara du får i dig något. Men det kan göra en så grymt förstoppad. Iallafall – se till att det sista målet mat blir snällt mot magen, och gärna lite kiwivatten efter 🙂

    KIWI ROCKS

  6. Magnesiumtabletter ska tydligen vara kanon mot gravidförstoppning 🙂 Jag har inte testat själv då jag inte varit riktigt så trög i magen under mina graviditeter men jag vet flera som lovordar det. Dessutom så motverkar magnesium vadkramper som man också kan få. Lycka till med bebis!

Kommentera

