Raklång i soffan 

Standard

Huanamig vilken dag jag hade igår… På hisingsakuten mötte jag en sköterska som konstaterade att det är normalt att må illa i början. Jag ville mest av allt slå henne på näsan 😉 men hon kunde inte veta att det skulle sluta med dropp. 

Fyfan vad jag var ynklig…

Jag fick iaf så småningom mitt dropp. En påse/en liter och därefter ordinerad hemgång. Under tiden hann jag få tre skorpor med smör och lite saft – det första jag fått behålla sen kvällen innan. Guuuuuud vad gott! Personalen var dessutom helt underbar 💚

Klockan var runt 18 när min käre och min son hämtade mig på sjukhuset. 

Vi åkte via Apoteket för att hämta ut mer fragmin och primperan. Då kom överraskningen – inget mer fragmin. Min läkare måste gjort en tabbe och inte skrivit ut tillräckligt. Men med en pärla bakom disken löste sig allt! Hon ringde runt tills hon hittade en jourläkare som med stöd av min journal kunde akutfixa recept så jag slapp gå utan. Hallelija! 

Jag mådde förhållandevis bra igår kväll. Det gör jag väl inte idag men det är fortfarande sjukt mycket bättre än igår morse! 

Och förresten. Jag fick se ett hjärta igår! Pyttelitet men där. 💚💚💚

5 responses »

  1. Grattis till det lilla hjärtat! Då är det verkligen en liten en där! Ljuvligt!

    ( Attans också att din kropp reagerar på hormonerna på samma sätt som sist…)

  2. Grattis till det lilla hjärtat!

    Har själv haft hyperemesis och legat inlagd med dropp under båda mina graviditeter. Tyvärr blev jag inte hjälpt av lergigan. När det gäller mat så är allt med mjölkprodukter vidrigt. Det är inte gott att få upp. De saker som fungerade bäst för mig var felix potatismospulver. Vatten i vattenkokaren och sen pulver, behövde inte öppna kylskåpet. Kylskåpet klarade jag inte av att öppna på många månader. Varma koppen grönsaksoppa och redd grönsaksoppa fungerade hyfsat. Var bättre med den redda då den hade dubbelt så många kalorier mot den vanliga grönsaksoppan. Försökte även fukta läpparna med saft. Saft gjord på socker då alla kalorier var positiva.

    Med första barnet fick jag en medicin utprovad när jag låg inlagd och den tog jag så länge jag kunde med andra barnet. Den höll inte kräkningarna borta men på en sådan nivå att jag undvek inläggning. Det tills den tog slut och jag fick legigan istället. Mellan mina barn hade nämligen den medicin jag tagit tagit bort sin registrering i Sverige antagligen för att det såldes för lite. Detta resulterade i att jag bara kräktes och kräktes, minsta vatten på läpparna och magen vändes ut och in. Jag blev desperat och började söka. I Danmark fanns min medicin och det receptfritt. Maken fick åka över till Danmark för att köpa medicin till mig. Dock hade jag blivit så dålig att jag behövdes vätskas upp på sjukhus i nästan en vecka. Sen fungerade min medicin så pass att jag klarade mig undan fler inläggningar.

    Jag hoppas att du får må ganska bra. Det är inte roligt med graviditetskräkningar och den där saken att det kan väl inte vara så farligt, den attityden känner jag igen. Den har dock ändrats så fort de fått ett urinprov och sedan har de varit mycket vänliga inom vården.

    • Tack snälla för info och tips! Fyfan för att må såhär, det är tortyr.

      Mjölk har jag inte tänkt på, men vidrigast hittills var nog nyätna branflakes… Har iaf köpt pulvermos nu! Bra att ha i reserv!

Kommentera

