Kräkfia

Standard

Jaha så var det officiellt igång. 

Andra dagen som zombie med stirrande blick och håglöshet går mot sitt slut. Om jag äter kräks jag, äter jag inte kräks jag. 

Jag känner panik över att behöva ha det såhär i ytterligare 30 veckor nånting… 

Jag har inte kunnat umgås med min man eller leka med vår son. Att prata är att använda magmuskler är att trigga illamåendet. 

Tackolov hade vi makens bästaste vän här för nyåret så både man och barn fick sällskap och underhållning medans jag legat i sängen och känt mig ynklig. 

Det enda solida jag fått i mig idag är tomatsoppa. Den kom precis i retur tyvärr och kvar är smaken av sur tomat. Blä. Och ont i alla muskler i mage och rygg. Dubbelblä. 

Fyfan för det här. 

3 responses »

  1. Usch! Kanske kan du kontakta vården om det fortsätter/ bli värre? Det kanske finns starkare medicin att få på sjukhus, och ev dropp vid behov ( så du slipper uppleva samma som förra gången!) tycker du ska kolla om det går. Kämpa på. Kram

    • Ja jag har en läkartid på fredag. Om jag håller ut tills dess… Annars ringer jag innan. Lergiganet hjälper inte, de får skriva ut primperan. Sen kan man ju prova ondansetron – men det känns lite mer osäkert.

      Tack jag försöker men det är tungt!
      Kram

  2. Hej! Alltså det där illamåendet … Jag har också gått igenom ett antal (16 eller 17) veckor med det, och ber nu i vecka 26 att det inte kommer åter. Men jag vet att ditt är värre 😦 Tror det var på din blogg förra gången du var gravid, som någon tipsade om att förstärka effekten av lergiganet med vitamin B6. Funkade lite för mig, så fram till nästa läkartid kan det vara värt att prova?

    Det jag hatade att höra när jag mådde illa var de som trivialiserade mitt mående. I princip manliga läkare. De tryckte alltid på det där, men njut av att du är gravid! En jävla smocka är vad de förtjänar. Som att det inte är två helt olika och av varandra oberoende känslor.

    Bit ihop. Och gör en plan redan nu med din fina man om hur ni ska göra om det fortsätter såhär hela graviditeten. Lika bra att förbereda er på att han kommer att få ta över allt praktiskt, både med hem och lillkillen. Det suger men det är ju också något ni båda visste var väldigt troligt om du blev gravid igen. Så mitt råd är: sätt er ner när du orkar, och lägg upp en plan. Finns det hjälp i form av städhjälp en gång i veckan, och barnvakt som ni redan nu kan boka på kanske så ni båda får en sovmorgon varje helg?

    Hoppas verkligen att det går över.

Kommentera

