Godot går igen…

Standard

Igår kväll läste jag igenom FASS beskrivning av medicinen Primolut Nor som jag fick utskrivet. I den konstateras att

Använd inte Primolut-Nor om du har något av de tillstånd som anges nedan.
 * om du vet att du har en sjukdom som påverkar blodkoaguleringen – t.ex. protein C-brist, protein S-brist, antitrombin-III-brist, Faktor V Leiden eller antifosfolipidantikroppar

Det står även
Den aktiva substansen som finns i denna produkt omvandlas delvis till östrogen. Därför bör vissa varningar som ges i samband med användning av kombinerade p-piller tas i beaktande. Detta gäller till exempel risk för blodproppar.

Mja, det kändes ju sådär. Jag har ju en proppbenägenhet i och med min ”positiv kardiolipinantikroppar” och får inte äta p-piller. Hur blir det då med de här?

Så jag ringde vården. Min lokala MVC tog sig med liv och lusta an frågan och raggade reda på en jourläkare. Sagda jourläkare ringde upp någon timma senare och var först lite förvånad – det är tydligen inte helt allmänt känt att de skriver så här om primolut – och sen väldigt bestämd på att jag inte ska ta dem. Hon sa dessutom att utifrån min beskrivning så tror hon att jag vid besöket på Mölndals sjukhus faktiskt redan varit på väg att bygga upp en ny slemhinna och att jag antagligen haft ägglossning några dar därefter. Att tråkdoktorn igår sett en tjock slemhinna tycker hon talar för att det faktiskt varit så och att jag bör få mens inom en vecka.

Om jag inte får mens inom den där veckan så ska jag kontakta dem.

Jahapp, då väntar jag igen. MEN hon var sympatisk, genomtänkt och lyssnande. Hon förklarade mekaniken så tydligt som jag behövde och svarade på alla frågor även när jag ställde samma fråga en gång till. När jag vet vad jag väntar på så kan jag vänta ett tag till.

F ö håller jag på att författa ett mail till klinikchefen som basar för stället jag var på igår. Lite klagomål sådär.

4 responses »

  1. Jag blir lite bedrövad varje gång jag upptäcker att en läkare inte tar sig de där extra minuterna att kolla om det är någon patientgrupp som faktiskt inte bör få medicinen, och/eller att fråga patienten så denna inte råkar höra till dem som inte bör ta den. Jag jobbar med läkemedel, jag vet att jag måste fråga och ifrågasätta för att vara säker på att jag inte får något jag inte får äta. Men alla andra då?

    • Ja det är ledsamt. Jag förstår att det blir tight med tid ibland, men när en medicin är vanligt förekommande tycker jag att man borde veta lite mer. Eller åtminstone ha en OBS-lista/lathund.

Kommentera

