Förvirrad. Vad har ni för erfarenheter av tidiga missfall?

Standard

Efter knappt fyra dagar med kraftiga blödningar så har det nu avtagit. Jag är inte redo att gå skyddslös, men snart. 

Jag har ont i magen. 

Det spänner och drar ihållande i livmodern ner mot venusberget, det gör ont uppemot magmunnen och jag har en oroskänsla i kroppen. 

Ni som har erfarenhet av tidiga missfall – hur har det varit för er? Fanns några gravkänslor kvar efter blödningen avtagit? 

Oavsett kommer jag testa igen i veckan, om inte annat för att få ett avslut. Men vad ska jag tro nu? 

16 responses »

  1. Jag tror jag blödde i 8-10 dagar och var ofantligt trött och hade mycket huvudvärk och migrän. Fick testa efter två veckor, för att få avslut, och då var det negativt. Minns dock inte hur det kändes i magen. Stor kram!

  2. Vid vårt tidiga i c:a v 6 så var det som en kortare mens. När jag var uppe på vul dag tre in i blödningen så var hade allt blödit ut. Det enda man kunde se var att livmodern var lite större, liteblödningar fortf och att jag hade hormoner kvar i kroppen men det fanns inga rester kvar. Kände mig lite ”sårig” i livmodern. Om du har funderingar/oro så ring för att kolla om du kan göra vul eller blodprov. Risken är att du fortf testar positivt på vanligt grav.test eftersom hormoner kan hänga kvar och du får falska förhoppningar.

  3. Jag vet att jag efter första missfallet kände mig tom, mest själsligt. Men jag minns inte hur många dagar jag blödde eller hur det kändes i magen före eller efter. Minns bara att jag liksom visste att det var kört när jag satt på toa och den där krampiga blödning kom med allt ”klägg”…

  4. Första missfallet i v. 6 var först väldigt smärtsamt och sedan en störtflod med blod i två dygn. Därefter ”mensblödning” i ca en vecka och sedan var det över. Jag upplevde att graviditetskänslan i kroppen dog ganska fort, mentalt var det värre. Det tog väl två veckor efter missfallet innan stickan visade negativt.
    Värre var det andra gången, missfall i v. 15. Blödde konstant i tre veckor, fick gör tre Cytotec-behandlingar innan allt kom ut och blödde ytterligare i två veckor efter det.
    Det är över en månad sedan nu, men jag känner mig fortfarande gravid (men det är jag inte, vi har kollat med både VUL, UL och test). Och jag känner en jättesorg.
    Vi har fått klartecken att ”uppta försöken” igen och det vill vi båda göra. Men jag är jätterädd att det ska hända igen.

  5. Jag har haft många missfall, 13 stycken, som tur nog har många varit tidiga runt v 6-7. Min erfarenhet är att de kan vara lite olika, en del har varit som en mens ungefär, andra har varit betydligt mer rikliga och andra bara mer utdragna. Tidiga missfall brukar sköta sig själv och fysiskt brukar det vara rätt odramatiskt. Oftast behövs det inget läkarbesök, men om du får mkt ont eller feber osv och det kan tänkas att du fått någon infektion så är det vårt att kolla upp så klart. Känslomässigt är det så klart en helt annan sak. Jag skickar många kramar

    • 13? Å fy fan… Har du fått någon hjälp? Det sägs ju att man ska utreda efter typ tre?

      Ja fysiskt är det sannerligen odramatiskt. En vanlig mens brukar blöda och kännas mer än vad det här har gjort!

      Läkartiden bokade jag innan missfallet för att prata medicinering under graviditeten. Nu får ju fokus på mötet bli ett annat förstås. Framförallt vill jag se att det är tomt och få ett riktigt avslut.

      Tack för att du tog dig tid! Och många kramar tillbaka

Kommentera

