De egna valen…

Standard

Jag har en startsträcka som en jumbojet. Det ligger nog i generna tror jag :0) När jag väl kommer igång så går det av bara farten, och det brukar bli riktigt bra!

Ibland går jag på pumpen ordentligt.

Andra gånger är jag rädd för att misslyckas, och gör därför ingenting. Man kan ju inte misslyckas med det man inte gör? Det mesta går att förklara bort, hann inte… skulle ändå… blev bättre så här…

Att fega ut så där driver mig till vansinne.

Så ibland kör jag en väg jag egentligen hade velat undvika – på ren pin kiv. Jag tänker fanimig vinna över mina fåniga rädslor, jag tänker inte låta mig hindras! Därför blev temat för våren ”göra saker jag inte brukar”. Det handlar oftast om enkla saker… men slutmålet är att jag valt själv. Att jag utmanat mina gamla vanor och medvetet styrt, istället för att låta mig styras.

Under resans gång stötte jag på en skribent, Ulrika Gabriel, som så tydligt i både språk och tidpunkt formulerade mina tankar när det kommer till detta med att ta kontroll över livet och inte styras av små rädslor…

Visst, du kan vänta ut så att omständigheter och förutsättningar förändras, men det är ett ganska osäkert kort. Då lägger du dessutom allt ansvar på någon annan och gör dig själv till ett offer. Lev inte ditt liv som ett offer utan ta mer ansvar.” hon skriver vidare ”Det bästa är att du funderar på VAD som behöver förändras och sedan tittar på vilka alternativ du har. Sedan måste du bestämma dig för någon sorts aktiv handling. […] att de bästa handlingarna ofta sker i små steg
(http://ulrikagabriel.blogspot.com/2010/04/forandring-kraver-handling.html)

Jag har tänkt mycket på hennes ord, just för att det stämde så väl in i mitt liv. Just då. Just nu.

Kommentera

